خانه بلورچیان تبریز

خانه بلورچیان مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، محله سرخاب قاپوسی، فرهنگسرای فعلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ باشمارهٔ ثبت ۳۱۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

kahnebulurchiyan

این خانه که سردر پر نقش و نگارش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، از در ورودی با یک پله می‌توان وارد هشتی‌اش شد. ساختمان اصلی در قسمت شمالی آن قرار دارد و رو به جنوب دارای ایوان ستون‌دار است.طنبی مشرف به ایوان و اتاق‌های جانبی (گوشوار) طرفین ایوان را تشکیل می‌دهد. حیاط اندرونی در شمالی‌ترین بخش ساختمان و طرفین آن اتاق‌های در شرق و غرب که مشرف به حیاط اندرونی می‌باشد.

khaneboolrchian

خانه بلورچیان دارای زیرزمین بوده و اتاق‌های زیر طنبی برای نشیمن تابستانی (حوضخانه) و دیگر اتا‌ق‌ها به صورت انباری و مطبخ استفاده می‌شود.از خصوصیات بارز این خانه کامل بودن مجموعه و رعایت تقارن در نما است. تزئینات آجر به کار رفته در سردر و سرستون‌های نمای جنوبی، کاربندی حوضخانه، پنجره‌های ارسی و دیگر تزئینات چوبی به کار رفته در بنا دارای زیبایی خاصی است.این خانه که مالکیت آن شخصی است چندی پیش به طور کامل مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت.

boolurchian

منبع :

-ویکی پدیا

– سیری در ایران

-همشهری آنلاین

-برای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خانه بلورچیان تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *