عسگراولادی: صنایع دستی مظلوم است

 447

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت، در صنایع دستی ضعف عملکرد فاحش است و در یک سال آینده باید سعی در جبران آن شود. در مقابل ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، ۱۵۰ میلیون دلار مربوط به صادرات صنایع دستی است که حتی اگر صادرات فرش را هم به آن اضافه کنیم، به مرز ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسیم.

به گزارش دولان به نقل از ایسنا، اسد الله عسگر اولادی گفت: زمانی که انقلاب پیروز شد، حجم صادرات حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود و امروز بعد از ۳۶ سال، آمار ما در ۱۰ ماه گذشته حدود ۴۲ میلیارد دلار شده است که ۱۳ میلیارد آن مربوط به پتروشیمی، ۱۲ میلیارد میعانات گازی و ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است.

او ادامه داد: اگر این ۴۲ میلیارد دلار را بر اساس ۱۲ ماه حساب کنیم، حدود ۵۲ میلیارد دلار خواهد شد که در مقابل، واردات ۵۶ میلیارد دلاری خواهیم داشت؛ که این فاصله ۱٫۵ درصدی امروز به ۹۰ تا ۹۵ درصد رسیده و این بزرگ ترین توفیقی است که ما صادرکنندگان طی این ۳۶ سال داشته‌ایم. زمانی که به این اعداد و ارقام نگاه می‌کنم می‌بینم کوشش زیادی شده است تا میزان صادرات به این مقدار برسد. اما در صنایع دستی اینگونه نبوده که البته در یک سال آینده سعی داریم که این ضعف را جبران کنیم. در مقابل ۱۸ میلیارد، ۱۵۰ میلیون دلار مربوط به صادرات صنایع دستی است که حتی اگر صادرات فرش را هم به آن اضافه کنیم، به مرز ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسیم.

وی این میزان صادرات صنایع دستی را در مقابل ۱۸ میلیارد دلار قابل قبول ندانست و افزود: این وظیفه همه ماست که این کمبود را جبران کنیم و اولین قدم در این راه این است که صادرات را از تولید این کالای با ارزش جدا کرده و آن را به سه قسمت تولید، بازرگانی و صادرات تقسیم کنیم. من کشورهای زیادی را دیدم مثل هندوستان، سریلانکا و حتی چین که صنایع‌دستی یکی از محورهای اصلی صادرات کشورشان است، اما ما آن را محور قرار نداده‌ایم. صادرات محور توسعه و بقای استقلال یک کشور است و اگر ما صادرات نداشته باشیم، استقلال و توسعه نخواهیم داشت. اگر صادرات داشته باشیم، می‌توانیم نیازمان را رفع کنیم. در دنیای امروز اگر صادرات ما بر واردات‌مان فزونی نداشته باشد، سلطه‌گران جهانی بر ما چیره خواهند شد.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داد: می‌توانیم تمام وابسته‌های بازرگانی طی چند روز با تولیدکنندگان صنایع دستی صحبت کنند یا سمیناری در این‌ باره برگزار شود. از طرفی می‌توانیم به همه وابستگان بازرگانی تأکید کنیم ویترینی از صنایع‌دستی نفیس در کنارشان داشته باشند. باید سعی کنیم به سمت صنایع‌دستی نفیس برویم. باید به سمت صادر کنندگانی که بتوانند آثار نفیس و هنری ما را در صنایع دستی به دنیا عرضه کنند برویم تا به دنیا بگوییم ما اینگونه هستیم.

عسگراولادی همچنین ادامه داد: اگر بخواهیم صنایع دستی را بیشتر رونق بدهیم، باید هیأت‌هایی را اعزام کنیم تا در کنار نمایشگاه‌های بین‌المللی، غرفه‌های صنایع دستی را تقویت کنند. سازمان توسعه تجارت هر سال مبلغی را برای بلیت، غرفه و… کمک می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاری مناسب در هر رشته ضرورت دارد. حضور صنایع دستی ما در عرصه‌های جهانی باید پر رنگ‌تر شود.

وی افزود: حتی می‌توانیم با خارجی‌ها کارگاه‌های مشارکتی داشته باشیم و سلیقه خریداران در کشورهای دیگر را مد نظر داشته باشیم. ما باید شالوده ساختاری صنایع دستی را تغییر دهیم تا با ایجاد الگوی مناسب، بتوانیم این عملکرد ضعیف را جبران کنیم. می‌دانیم صنایع دستی مظلوم است و رفع این مظلومیت بر عهده معاونت صنایع دستی است. آقای سلطانی‌فر بعد از ورودش به سازمان میراث فرهنگی در این سازمان تحول ایجاد کرده که نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است، اما این تحول ما را اقناع نمی‌کند و معتقدم صنایع دستی باید از نظر ساختاری تغییر پیدا کند.


 


آخرین اخبار گردشگری
آخرین خبرهای گردشگری
اخبار گردشگری
اخبار گردشگری ایران
خبرهای گردشگری
خبرهای گردشگری ایران
گردشگری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عسگراولادی: صنایع دستی مظلوم است”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *