اصفهان

Naghshe_Jahan_Square_Isfahan_modified

اِصفَهان یا اِسپَهان شهری باستانی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز مرکز شهرستان اصفهان است. اصفهان، سومین شهر پهناور ایران پس از تهران و مشهد و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است.ین شهر در میان سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان هنگامی که برای دومین بار (پس از دوران سلجوقیان) پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت. حتی امروزه نیز شهر مقدار زیادی از شکوه گذشته خود را حفظ کرده‌است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شد. این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربفرد معروف است. این امر باعث شده‌است که در فرهنگ ایرانی اصفهان، نصف جهان لقب بگیرد.میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدان‌های دنیاست و نمونه برجسته‌ای از معماری اسلامی است که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده‌است.

نام‌های پیشین

از روزگاران کهن تا کنون به نام‌های: الیهودیه (که وجه تسمیه الیهودیه آن بود که در زمان بخت نصر، یهودیان را از بابل کوچ داده و در این مکان ساکن کرده بودند)، صفاهان، صفویان، جی، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، گی، اِسپادانا و نصف جهان سرشناس بوده‌است.پس از فتح توسط اعراب مسلمان و چون در عربی حرف «پ» وجود نداشته بمرور زمان با لهجه و حرف «ص» بصورت «اصفهان» تلفظ گردید.بیشتر نویسندگان بر این باورند که چون این ناحیه پیش از اسلام، به ویژه در دوران ساسانیان، مرکز گردآمدن سپاه بود و سپاهیان مناطق جنوبی ایران، مانند بختیاری، فارس، خوزستان، سیستان و.. در این ناحیه گرد آمده و به سوی محل نبرد حرکت می‌کردند، آنجا را اسپهان گفته، سپس معرب شده و به صورت اصفهان درآمده‌است.این شهرنام‌های کهن‌تری هم دارد که با نام کنونی آن، هیچ‌گونه پیوندی ندارد، مانند: گابیان، گابیه، جی، گبی، گی، گابا.زمانی که کورش بزرگ بابل را گرفت و یهودیان رااز اسارت نبوکدنصر شاه بابل، نجات داد شماری از آن‌ها به ایران آمدند و در این منطقه که به دارالیهودیه نامگذاری شد اسکان یافتند.

اصفهان نصف جهان

اصفهان يك نيمهء جهان است و اين در زبان فارسي بازتابي است كه بازديد كنندگان آن در دوران عظمت و شكوهي كه تا به امروز باقي است از شگفتي برآورده اند ، اصفهان همانند رم و لنينگراد يكي از بزرگترين شهرهاي جهان است و آن به تنهايي شايستگي لازم را دارد كه يك شماره به آن اختصاص يابد . با افزايش سريع جمعيت و حاكميت زندگي ماشيني ، شهراصفهان نيز در پنجاه سال گذشته هم گام با ديگر تحولات سياسي و اجتماعي چنان تغيير كرده است كه به درستي مي توان گفت كه اصفهاني كه حتي دربيست سال پيش توصيف مي شد با اصفهان امروز از بسياري جهات متفاوت است . كتابهايي كه اصفهان را به روايت تصوير نشان مي دهند تحول و تغيير اصفهـــــان را گويا تـــر از هــرنوشته اي به تصوير كشيده اند . صرفنظر از كتاب ارنست هولسترآلماني كتاب ((اصفهان موزهء هميشه زنده)) اثر رضا نور بختيار ، تهران ۱۹۹۳ ، كه نخستين كتابي بود كه با خصوصيات ويژه اي تنها با تصاوير منتشر شد و شماري از كساني كه پيش از ۵۰ سال در اصفهان و در كنار آثار تاريخي آن با توجه و عنايت خاص به آن آثار زندگي كرده بودند اعتراف كردند كه كتاب مذكور مشاهده كنندگانش را به ژرفاي بيشتري در درك زيبايي و ظرافت اين شاهكارهاي بديع معماري و هنر مي كشاند . انتشار كتاب مذكور و استقبال شايان توجهي كه در ميان مردم يافت موجب انتشار چند اثر مشابه به وسيله هنرمندان عكاس مشهور كشور دربارهء اصفهان شد . اكنون به اقتضاي زمان و پيشرفت هاي سريع در توسعهء وسايل ارتباط جمعي الكترونيكي تهيه و انتشار لوحه هاي فشرده براي معرفي هر چه بهتر و آسان تر شهر اصفهان به صورت چند منظوره در دسترس است ليكن هر كسي در اقصي نقاط جهان انتظار دارد كه بتواند اطللاعاتي را درباره شهر اصفهان با شهرت جهاني آن از طريق شبكه هاي جهاني كامپيوتري به دست آورد. هم اكنون چنين اطلاعاتي براي تمامي شهرهاي اروپائي و آمريكايي و غالب شهرهاي جهان در آسيا و آفريقا نيز به وسيله اينترنت قابل دسترسي است و حتي اطلاعـــــات مربوط به برخي از شهرهاي كشورمان نيز به صورتي كه در خارج از كشور تهيه و تنظيم شده است و افزون بر آن كه پاسخ گوي نياز كساني كه مي خواهند بي آن كه به اصفهان بيايند اطلاعات جامعي از آن داشته باشند ، نيست به بازديد كنندگان شهر نيز اطلاعات به روزي را ارائه نمي كند . در سايتي كه ملاحظه مي فرمائيد سعي شده است كه در تحقق اهداف شهرداري ، اصفهان به گونه اي دقيق معرفي شود و به بسياري از پرسش هاي بازديد كنندگان و كساني كه اطلاعات جامعي را طالب اند همراه با تصاوير ونقشه ها اطلاعات جامعي داده شود .

مهمترين‌ مکانهاي جالب‌ توجه‌ ‌اصفهان عبارتند از:

ميدان امام(نقش جهان)‌

چندين‌ کتيبه تاريخي‌

مدرسه‌‌هاي قديمي چهارباغ,باباقاسم‌,ملاعبدالله,ميرزاحسن,کاسه‌‌گران,نيماورد,جلاليه,‌شمس‌آبادوحيدر

خانه‌‌هاي اخوان,خرازي‌,پيرنيا,جمل,قدسيه,شيخ الاسلام‌

کبوترخانه‌ هاي‌متعدد‌

گنبدباز‌

چندين‌ مسجدباشکوه بامعماري‌ وکاشي‌ کاري‌ شگفت‌انگيز‌

آتشگاه کوه سنگي

چندين‌ آرامگاه عارفان وشاعران ايراني‌‌

امامزاده‌‌هاي متعدد‌

کليساهاي تاريخي درجلفا‌

آبشارهاي سميرم,شالورا,کردمحليا, چشمه‌هاي ورتون,خوربيابانک‌,آبشارشاه,ديمه,ملاد,‌لادژوچشمه‌هاي آب معدني‌ گرم ‌

مناطق حفاظت شده قمشلو و کلاه قاضي‌‌

غارهاي متعدد‌

کاخها وعمارتهاي عالي‌ قاپو,چهلستون,هشت بهشت‌

ررروستاهاي ميمه,مورچه‌ خورت‌,مال وروستاهاي تاريخي‌

قلعه‌هاي فارفاآن ,ديووترشک‌‌

پلهاي تاريخي الله وردي‌ خان,خواجو,شهرستان,مارنان وسعادت‌ آباد‌

کاروانسراهاي شيخ علي خان ,مهيار,سراي سفيد,ميرزاکوچک‌‌خان,خوانساريها
مناره‌‌هاي جنبان,چهل دختر, ساربان ,زيار,رهروان,آتشخانه‌,دارالضيا,غار,شعيا,گلدسته‌

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اصفهان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *