آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار-آسیاب-خرابه

آبشار آسیاب خرابه در آذربایجان شرقی واقع است. آسياب خرابه يا «خَراب دَييرمان» يكي از زيباترين مناظر ديدني آذربايجان شرقي است که در شهرستان جلفا و در نزديكي مرز ايران با جمهوري آذربايجان واقع شده‌ است. آسياب خرابه، آسياب آبي بود که سال‌ها پيش مورد استفاده مردم منطقه قرار مي گرفت؛ ولي اکنون به‌ دليل تخريب قسمت‌هاي عمده آن کاربري ندارد و به‌ همين دليل به «آسياب خرابه» شهرت يافته‌ است. ارتفاع آسياب ۱۰ متر و مساحت محوطه پاييني آن ۲۰۰ متر مربع مي‌باشد. اين تفرجگاه دلگشا در حدود ۲۷ كيلومتري علمدار گرگر (هادي شهر) قرار دارد كه در نوار مرزي ايران و جمهوري آذربايجان در ۵ كيلومتري روستاي منجن آباد در حاشيه رود ارس در يک جاده فرعي در درّه اي با صفا واقع شده است.

033

04
از تبریز تا جادهٔ فرعى جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ کیلومتر راه خاکى است. در سمت راست ته دره آبشارهاى فراوانى به وجود آمده است. تمام سطح دیواره‌ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزى است.
آسیاب‌ خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ می‌باشد که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌گردد. سطح دیواره‌های آبشار از خزه‌ها و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده است به طوری که منظره‌ای زیبا به وجود آمده است. تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است که مناظر دل انگیزی را پدید آورده است.

02

چهار فصل این آبشار زیبا دیدنی و چشم نواز است و این زیبایی در فصل بهار به اوج رسیده و با استقبال بی حد و اندازه گردشگران از سراسر ایران و کشورهای دیگر روبرو می‌شود. در فصل تابستان که گرمی هوا طاقت همگان را می‌گیرد این جاذبه زیبا با آب و هوایی خنک روزانه مورد استقبال هزاران گردشگر است.
آبشار آسیاب در فصل پاییز نیز زیبایی خاص خود را به رخ کشیده و هر گردشگری را حتی در این فصل به سوی خود می‌کشاند. لنز دوربین‌های گردشگران نه تنها در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز زیبایی‌های آسیاب را ثبت می‌کند حتی در زمستان هم علاقمندان به طبیعت این زیبایی‌ها را از یاد نبرده و چهره یخ زده آبشار را می توان به نظاره نشست. این گردشگاه طبیعی در صورت توجه مسؤلان به یک پارک بزرگ و پر جاذبه برای مسافران و اهالی استان به ویژه در فصل بهار و تابستان تبدیل می‌شود.

منبع: irandeserts

tishineh

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آبشار آسیاب خرابه جلفا”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *