قصر Dolmabahce استانبول

کشور: ترکيه
شهر: استانبول
موقعيت: Beşiktaş
نوع مکان: قصر قديمي

Dolmabahçe-Palace-2
قصر Dolmabahce استانبول به عنوان سمبلي از پيشروي ترکيه در قلب فرهنگ اروپا ساخته شد. سلطان احمد اول (حکومت در سال هاي ۱۷ – ۱۶۰۳) در اين منطقه که از عقب نشيني دريا به دست آمده بود عمارتي سرسبز بنا کرده بود. اين بنا نيز به همين علت Dolmabahce يعني “خانه باغ” ناميده شد. عبدالمجيد اول، کسي که بي لياقتي او بعدها سلطنت را از بين برد، اين قصر را در سال هاي ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ ساخت. او تمام اختيار کار را به همراه بودجه اي نامحدود، به پدر و پسري ارمني به نام هاي گارابت و نيکوگوس باليان داد که از بازمانده هاي معماران عثماني بودند. تنها چيزي که از اين پدر و پسر خواسته شده بود اين بود که قصري که ساخته مي شود “از هر قصري که در هر گوشه دنيا ساخته شده است و يا مي شود“، زيباتر باشد. نتيجه اين کار، ترکيب هاي عجيبي از معماري اروپايي و ترکي و سبک هاي متنوع دکوراسيون، روکوکو را به اوج رساند (روکوکو: سبک هنري قرن هجدهم): ستون هاي مرمرين با سرستون هاي طلايي قرنتي (قرنت: يکي از شهرهاي يونان قديم)، آينه هاي بزرگ، نقاشي هاي رنگ روغني روي سقف، کف ميناکاري شده، و پارچه هاي ابريشمي ضخيم.

Dolmabahçe-Palace-3
تخت خواب عبدالمجيد نقره خالص است، وان و تشت حمام آن از مرمر سفيد ساخته شده اند. بيش از ۲۰۰ کيلو طلا در ساخت اين قصر به کار رفته است. امپراتوري هاي اروپايي نيز بر شکوه Dolmabahce افزودند: ملکه ويکتوريا چلچراغي به وزن ۴٫۵ تن که هنوز بزرگترين لوستر اروپا محسوب مي شود را به اين قصر هديه کرد، سزار نيکلاس اول نيز قاليچه اي از پوست خرس قطبي به گنجينه هاي اين قصر افزود.

Dolmabahçe-Palace-4
قصر Dolmabahce به بخش هاي عمومي “Selamlik” و خصوصي “حرم” تقسيم شده است که از بخش حرم فقط به همراه تورهاي تاييد شده مي توان بازديد کرد. بخش Selamlik بيشتر به قصد برگزاري مراسمات و تشريفات ساخته شده است، اما براي درک زندگي روزمره و مراودات اجتماعي سلاطين ترک بايد از بخش حرم ديدن کرد. آتاتورک، پايه گذار جمهوري ترکيه، آخرين روزهاي عمر خود را در اين قصر گذراند. تختي که آتاتورک روي آن جان سپرد نيز به عنوان يکي از جاذبه هاي اين قصر در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته است. تمامي ساعت هاي اين قصر روي ساعت ۹:۰۵، ساعتي که آتاتورک در روز ۱۰ نوامبر سال ۱۹۳۸ جان سپرد، متوقف شده اند.

   Dolmabahçe-Palace-5

منبع:nextholiday.ir

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قصر Dolmabahce استانبول”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *