باغ موزه نظری

باغ موزه نظری یکی از آثار تاریخی شهر همدان و از شاهکارهای دوره قاجاریه است که در چهار راه نظری خیابان عارف قزوینی این شهر قرار دارد. عمارت زیبا و مجلل نظری در محوطه یک باغ وسیع واقع شده است. پیش طاق ورودی عمارت به طرز زیبایی با آجرکاری خفته و راسته تزئین شده است. پس از آن هشتی وجود دارد که سقف گنبدی آن با ردیف‌های منظم و یکنواخت آجری پوشش یافته است. در گوشه شمال شرقی هشتی راه‌پله‌ای مسقف با آجر ساخته شده که دسترسی به بام هشتی را امکان‌پذیر می‌سازد.

پس از طی مسیری در محوطه باغ، ساختمان اصلی مجموعه نظری قرار دارد که شامل دو طبقه می‌باشد و سقف آن دارای پوشش شیروانی است. ورودی بنا دارای فضایی موسوم به جلوخان با سقف هرمی شکل است که شیروانی آن روی ۴ ستون بلند چوبی با پوشش گچ و سرستون‌های دارای گل و بوته استوار شده است. راه‌ پله ورودی بنا که ارتباط‌ دهنده فضای حیاط و طبقه فوقانی می‌باشد، از فضای جلوخان می‌گذرد. طبقه فوقانی ساختمان در هر چهار ضلع دارای مهتابی با نرده‌های چوبی ظریف و ۲۴ ستون چوبی است که با گچ پوشیده شده و سرستون‌ها با گل و بوته تزئین شده‌اند. در فضای داخلی بنا تعدادی اتاق ساخته شده که دسترسی به آنها از طریق راهرویی مقدور می‌باشد. در میان راهرو، روزنه‌ای برای نورگیری و تهویه قرار دارد. سقف برخی از اتاق‌ها لَمه‌کوبی شده است.
از سال ۱۳۸۸ خورشیدی این عمارت به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است. بر سردرِ این موزه عبارت «موزه ابن سینا همدان» درج شده اما این موزه با نام «باغ موزه نظری» معروف است.

 

باغ-موزه-نظری2

باغ-موزه-نظری3

باغ-موزه-نظری4

باغ-موزه-نظری5

منبع: seeiran.ir

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “باغ موزه نظری”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *