کشف یک سکونتگاه تاریخی در جنوب خراسان شمالی

 روستای بام اسفراین در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، قرار دارد که سکونتگاه تاریخی در آن کشف شده است.

به گزارش دولان یک فرد آگاه در این خصوص به ایرنا گفت: این سکونتگاه با کنجکاوی غارنوردان و نفوذ آنان به یک حفره رخ نمود که پس از تصویر برداری از فضای درونی حفره، تاریخی بودن آن از سوی کارشناسان میراث فرهنگی تایید شد.

وی افزود: غارنوردان حدود ۶۰ متر را به صورت سینه خیز طی کرده و در انتها به دو اتاق، با ابعاد سه در چهار متری، رسیدند که نشان از وجود زندگی در گذشته های دور در این مکان داشت. وی در ادامه گفت : وجود آثاری از حفاری های غیر مجاز و قطعاتی از سفال در اطراف این پناهگاه زیرزمینی، حکایت از آن دارد که پیش تر آثاری در سطوح فوقانی این مکان نیز پیدا شده که حفاران را به طمع کاوش انداخته است.

وی اظهار داشت: بر اساس مشاهدات صورت گرفته، این سکونتگاه زیرزمینی، از نظر ویژگی هایی که در آن دیده می شود به «کاریز کیش» شباهت دارد. یک کارشناس فرهنگی نیز که موفق به ورود به این مامن زیرزمینی شده، گفت: احتمال می رود سکونت در این مکان به دوره ایلخانیان مربوط باشد.

وی افزود: ورود به این پناهگاه به صورت سینه خیز امکان پذیر بود و پیش بینی می شود دارای تونلی طولانی باشد که ضروری است نسبت به کاوش های باستان شناسی در محل برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، اقدام شود. به گفته وی وجود تپه تاریخی «بام» در نزدیکی این سکونتگاه زیرزمینی، تاریخی بودن اثر تازه شناسایی شده را دو چندان می کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز شناسایی این پناهگاه تاریخی زیرزمینی را تایید، لیکن از اشاره به موقعیت آن خودداری کرد.

محمد سویدانلویی گفت: به دلیل آن که امکان حفاظت از این اثر برای این اداره کل وجود ندارد، نمی توان اطلاعات بیشتری از آن را رسانه ای کرد ولی گزارش های لازم در این خصوص به مسوولان ارشد استان داده شده است. بر اساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان، هزار و ۹۴ اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون ۴۶۳ اثر به ثبت ملی رسیده است.

470


آخرین اخبار گردشگری
آخرین خبرهای گردشگری
اخبار گردشگری
اخبار گردشگری ایران
خبرهای گردشگری
خبرهای گردشگری ایران
گردشگری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کشف یک سکونتگاه تاریخی در جنوب خراسان شمالی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *