خانه دریابیگی

khane-daryabaigi

مجموعه خانه تاریخی دریابیگی لنگرود در حاشیة‌ غربی رودخانه این شهر در محله راه پشته واقع شده و ظاهراً در اویل دورة قاجاریه ساخته شده كه مقر فرمانده نیروی دریایی بوده است.
خانه‌ دريابيگي‌ از سرشناسان‌ گيلان‌ است‌. احمد خان دریابیگی، فارغ التحصیل رشته‌های نظام و مهندسی از مدرسه دارالفنون بود. تحقیقات وی در سال ۱۳۰۵ ق. زمینه‌های تأکید رسمی ایران بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) را فراهم کرد. پس از آن وی نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه، به عنوان فرمانده نیروی دریایی نوین ایران در خلیج فارس، فرماندهی کشتی پرسپولیس را که ایران از آلمان خریده بود در بوشهر به عهده گرفت و لباس نیروی دریایی نوین ایران را طراحی نمود. سپس در سال ۱۲۷۱ خ. (۱۳۱۰ ق. برابر با ۱۸۹۲ میلادی) تقریبا ۲۲ سال قبل از جنگ جهانی اول به حکمرانی بوشهر و بنادر و جزایر خلیج فارس و عمانات منصوب شد.

ahmad-khan-darya-beygi

بنا از دو طبقه‌ هم‌ كف‌ تشكيل‌ شده‌ و اتاق‌هاي‌ طبقه‌ بالاي‌ آن‌ ، ارسي‌هاي‌ چوبي‌ مشبك‌ دارد. همچنين‌ اين‌ خانه‌ دو در بزرگ‌ چوبي‌ قديمي‌ با گل‌ ميخ‌ها و كوبه‌هاي‌ قديمي‌ دارد. هر طبقه‌ سه‌ اتاق‌ دارد و جلوي‌ هر طبقه ‌، يك‌ ايوان ‌چوبي‌ زيبا به چشم‌ مي‌خورد. سراسر تالار مقرنس‌ كاري‌ شده‌ و گچبري‌هاي‌ ارزنده‌اي‌ از دوران‌ قاجار دارد. بر دو طرف‌ هر يك‌ از درها ، تاقچه‌ هايي‌ قرار گرفته‌ كه‌ داخل‌ آن ‌، آئينه‌هاي‌ سنگي‌ قديمي‌ نصب‌ شده‌ است‌. اين‌ بنا، ازنظر تزئينات‌ داخلي‌، از آثار تاريخي‌ و هنري‌ مهّم‌ گيلان‌ بشمار مي‌رود.

این خانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و حدود ۵ تا ۶ ماه است از سوی مالک، بخش شاه نشین آن که ارزشمند محسوب میشود،متاسفانه تخریب شده است.

ahmad-khan-darya-beygi

منبع: ویکی پدیا و www.karkan.ir

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خانه دریابیگی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *