شاهان دشت دومین آبشار بلند ایران

ir2597
آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع بوده که از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. آبشار شاهاندشت با طول تقریبی ۱۷۰ متر در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد قلعه ملک بهمن در سال ۱۰۰۵ هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است.
این آبشار پر آب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف ناپذیر خودنمائی می کند که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان دشت به پایین می ریزد. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگ ترین آبشار استان مازندران به شمار می رود.

ir2597-1
در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیم ترین قلاع کوهستانی البرز ایران محسوب می شود. این قلعه مستحکم ساخته شده از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک می باشد است.
این آبشار حیرت انگیز از ۸ آبشار تشکیل شده است آبشار اول به طول تقریبی ۱۵ متر می باشد و کارگاه آن در سمت چپ بر روی دیواره قرار دارد. آبشار دوم به طول تقریبی ۳۰ متر به مکانی زیبا ختم می شود که درب پشتی قلعه به وضوح از این مکان دیده می شود و سنگلاخ شده در بالای سرتان هیجان فرود را دو چندان می کند آبشار ۳ و ۴ و ۵ از سه پله پشت سر هم تشکیل شده است که کارگاه آن در سمت راست دیواره قرار دارد و با یک طول کامل می توان آن را فرود رفت پله ها به ترتیب ۱۲-۱۸-۱۰ متر طول دارند و در مجموع آبشار سوم و چهارم و پنجم حدود ۴۰ متر طول دارد.

6tay3mza37r7sfry0se7

آبشار ۲۵ متری ششم از زیباترین آبشارهای این مسیر می باشد و کارگاه آن در سمت راست دیواره مسیر قرار گرفته بعد از عبور از این آبشار به آبشار هفتم که طولش حدود ۲۰ متر می باشد می رسیم کارگاه آبشار هفتم و هشتم یکی می باشد و در سمت راست دیواره قرار دارد. طول آبشار آخر (هشتم) ۳۵ متر می باشد در مجموع ۵۵ متر فرود از بالای آبشار هفتم صورت می گیرد. زیبایی مناظر اطراف بی نظیر است و دماوند باشکوه به وضوح دیده می شود. باید گفت مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای بوده و گیاهان آبزی و خزه ها در میان دیواره های آن دیده می شوند.

منبع: ایرنا

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شاهان دشت دومین آبشار بلند ایران”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *