کلیسای بیستون

bistoon-church-rashtکلیسای بیستون  در سبزه میدان رشت خیابان طالقانی یا بیستون واقع است.
ارمنی‌های گیلان بخشی از مردمان ارمنی‌تبار ساکن استان گیلان که غالبا در شهرهای رشت و بندرانزلی زندگی می‌کنند. به زبان ارمنی که یکی از زبانهای هندواروپایی است، سخن می‌گویند و پیرو دین مسیحیت از شاخه گریگوریان هستند. ارمنی‌های استان گیلان به لحاظ دینی جزو ۱۲ ناحیه تابعهٔ شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال می‌باشند.
ورود اولیه و سکونت ارمنی‌ها در نواحی شمالی ایران و استان گیلان به دوران حکومتی شاه‌عباس باز می‌گردد که در حدود ۲۴ الی ۲۷ هزار خانوار ارمنی جهت زراعت و پرورش کرم ابریشم به این منطقه کوچانده شدند، اما بیماری‌های صعب العلاج و ناسازگاری با آب و هوای شمال ایران موجب مرگشان گردید که تنها پنج الی شش هزار خانوار از آنان باقی ماندند. در همان دوران و امروزه مرکز تجمع و سکونت ارمنی‌ها در رشت و سپس بندرانزلی است، ولی در سایر شهرهای گیلان نظیر لاهیجان، لنگرود، رودسر، فومن و تالش نیز اقلیتی از ارمنیان در دوران گذشته سکونت داشتند. اشتغال آنان در بخش‌های تجارت، صنعت، ادارات دولتی، پزشکی، مشاغل آزاد و هنر بوده‌است.
ارمنی‌ها از قرن هفدهم به بعد در رشت سکونت دارند که قرن بیستم اوج شکوفایی ارمنیان بود که سبب تبدیل گشتن این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری ارمنیان در زمینه ابریشم و برنج  گشته‌بود.

کلیسای-بیستون-رشت-کجاست
تبار و خانوادهٔ این گروه قومی ارمنی در استان گیلان به خانواده‌های تومانیان، اصلانیان، هورادانیان و گوسیکیان که از جمله خانواده‌های معروف با سابقه طولانی در تجارت هستند باز میگردد. مراکز تجاری تومانیان و لیازانف روابط تجاری گسترده‌ای با روسیه داشته‌اند. در دهه‌ پنجاه قرن نوزدهم میلادی، حدود هشتصد ارمنی در رشت و چهارصد ارمنی در سایر شهرهای گیلان سکونت داشته‌اند.
از مشهورترین ارمنیان گیلان آرسن میناسیان معروف به موسیو آرسن بوده است که نیکوکار و موسس اولین داروخانه شبانه روزی ایران و بنیانگذار اولین خانه سالمندان و معلولین کشور در شهر رشت می‌باشد. دیگر ارمنی معروف گیلان هراند میناسیان بوده که در زمینه کارگردانی و تدوینگری سینما فعالیت داشته است.
بغیر از کلیسای بیستون کلیسای دیگری به نام کلیسای سعدی در میدان شهرداری رشت، ابتدای خیابان سعدی قرار دارد.

منبع : سایت جاکاو

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کلیسای بیستون”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *