حمام کردشت جلفا

317
حمام کردشت یکی از آثار تاریخی روستای کردشت در بخش مرکزی شهرستان جلفا می‌باشد. این بنا سالانه پذیرای هزاران نفر از گردش گران داخلی و خارجی است. روستای کردشت از بخش سیه رود از توابع شهرستان جلفا می‌باشد.
این روستا و حمام کردشت، در ساحل جنوبی رودخانه ارس و در امتداد رودخانه در جهت غرب به شرق کشیده شده‌ است. آب و هوای آن معتدل با زمستان های ملایم و تابستان های گرم و از قسمت شمالی توسط کوه های کشور همسایه ارمنستان و از قسمت جنوبی توسط کوه های کمتال احاطه شده و در ناحیهٔ شرقی شهرستان جلفا واقع شده‌است. در گذشته این روستا جزو بخش دیزمار ارسباران (خاروانا) بوده و در سال ۱۳۷۲ خورشیدی به همراه دهستان سیاری (سیه رود) از خاروانا جدا و جزو بخش سیه رود شهرستان جلفا قرار گرفت. قدمت این بنا به اواسط دورهٔ صفویه و زمان سلطنت شاه عباس صفوی قدرتمندترین پادشاه صفوی می‌رسد. این بنا در دورهٔ قاجاریه مرمت گردیده‌ است و از آن به بعد به شکل فعلی باقی‌ مانده‌ است.

تاریخچه
حمام کردشت در زمان سلطنت شاه عباس صفوی و به دستور وی احداث گردید. این بنا در دورهٔ صفویه حمام خانی بود و فقط پادشاهان حق استفاده از آن را داشتند. ولی پس از دورهٔ صفویه و در آغاز دورهٔ قاجاریه، این بنا به دستور پادشاه وقت (آقا محمدخان قاجار) تغییراتی را به خود دید و از آن پس برای استفادهٔ عموم مردم دایر گردید. اما پس از گذشت چندین سال و به دلیل رسیدگی نشدن به این حمام، این بنا در معرض تخریب قرار گرفت و مردم دیگر از آن استفاده نکردند و این حمام به حمامی متروکه مبدل گشت. پس از این تاریخ این بنا به یکی از ابنیهٔ تاریخی آذربایجان تبدیل شد و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت. این حمام به لحاظ آهک بری‌های موجود شایان اهمیت و توجه خاصی است.

حمام-کردشت17

جهت ورود به آن ابتدا توسط پله به هشتی اولی و بعد با هشت پله به سر بینه یا رختکن وارد می‌شویم رختکن یا سربینه به صورت هشت ضلعی است که توسط هشت ستون هشت ضلعی دیگر سقف یا گنبد محل فوق نگهداری می‌شود. سرستون های فوق دارای فرمنس کاری است که به وسیله سرب به ساونی متصل است. رختکن توسط راهروئی و هشت ضلعی دیگر به خزینه متصل است. دو توالت و یک حوضچه آب در قسمت چپ مثلثی واقع است در خزینه یا گرمخانه چهار ستون و دو حوض وجود دارد که آب آن توسط کانالی از محل جوش آب به آنها هدایت می شده است. روشنایی حمام مزبور تنها از روزنه‌های بالا سقف برده و محل جوش آب از میان فلزی آلیاژ مشهور به هفت جوش تهیه شده‌ است.

منبع: ویکی پدیا

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حمام کردشت جلفا”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *