گنبد مدور مراغه

برج مدور از بناهای ساخته‌شده در دورهٔ سلجوقیان در شهر مراغه می‌باشد .دومین مزار از مزارهای پنجگانه شهر مراغه است که در بخش جنوب غربی مراغه و در فاصلهٔ ده متری شمال گنبد کبود قرار گرفته‌است. این برج از بناهای ساخته شده در دوره سلجوقیان است که متأسفانه از گنبد و سقف آن چیزی به جای نمانده است. برروی کتیبهٔ برج به خط کوفی تاریخ احداث بنا سال ۵۶۳ هجری می‌باشد؛ ولی دربارهٔ نام بانی و مدفون داخل آن هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری کاملاً ناشناخته‌است.

این بنا برجی است مدوری‌شکل با ظاهری ساده که با گنبدی دوپوش پوشیده شده‌بود؛ ولی از گنبد و سقف آن در اثر مرور زمان چیزی برجای نمانده‌است. برای جلوگیری از خرابی بنا، سقف پوششی با شیروانی برروی آن احداث نموده‌اند.

borjemodavar

ارزش بنا در این است که ترقی و تکامل نمای مینایی را طی دوران کوتاه میان تاریخ احداث این بنا و تاریخ ساخت گنبد سرخ نشان می‌دهد. این بنای آجری بروی سکوی بلندی از سنگ که سردابی در میان دارد، قرار گرفته‌است.

معماری‌ این‌ گنبد نیز بسیار جالب‌ توجه‌ است‌. مصالح‌ آن‌ آجر و ملاط‌ و بیشتر به‌ برج‌ دیده‌بانی‌ شبیه‌ است‌. بنا ظاهری‌ ساده‌ دارد و نظیر نوعی‌ برج‌ دفاعی‌ است‌ كه‌ فاقد تزئینات‌ می‌باشد. فقط‌ درب‌ ورودی‌آن‌ با نقوشی‌ مشابه‌ نمای‌ اصلی‌ گنبد سرخ‌ آذین‌ شده‌ است‌.بنا ظاهر ساده اي درد و از دو طبقه تشكيل يافته، سردابه واتاق فوقاني، و اگر قبري در داخل سردابه وجود داشته،به مرور زمان از بين رفته است . سر در ورودي برج مدور مانند گنبد سرخ دارا ي قاب و طاقي هلالي شكل است كه درگاه را احاطه نموده و دربالاي آن و همچنين زير طاق هلالي كتيبه اي به خط كوفي با نقش هاي پيچيده از آجر وكاشي هاي فيروزه اي به چشم مي خورد به شرح زيل:

” كل نفس ذاءقه الموت تم البنا بر سنه ثلث و ستين و خمساءه ”
تزئینات كاشي، و نقوش كه در بند كش بين آجرها به صورت مهره هاءي با نقش الله ونقوش هندسي بكاررفته همه و همه امتياز خاصي به اين بنا داده اند . اتاق فوقاني سابقا”داراي پوششي ازگچبري و تزءينات گچي بوده كه ازآن همه هنروزيبايي فقط درگوشه وكنارآن قطعاتي به جاي مانده و مابقي از بين رفته است.نماي خارجي بنا بسيار ساده و شامل ازاره سنگي و آجركاري معمولي است. پوشش بنا راسابقا”گنبدي دوپوش تشكيل مي دادهكه به مرورزمان فروريخته وجهت جلوگيري ازخرابي سقف تيرپوشي با شيرواني بر روي آن احداث نموده اند.مساحت آن ۸۰ متر مربع با سردابه و زير زمين آن ۵۰ متر مربع است .

gonbadmodavar

منبع :

– ویکی پدیا

– کویرها و بیابان های ایران

– سامانه رزرواسیون آرمان سفر

– رسانه مجازی نگاه

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گنبد مدور مراغه”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *