دره و پارک جنگلی مکیدی

دره مکیدی، که با نام مکیدی دره سی هم خوانده می شود، دره ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر واقع شده است . هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم، به انبوهیِ جنگل افزوده و از نواحی استپی جنگل، کاسته می شود. دره مکیدی که در میان خود، پارک جنگلی مکیدی را جای داده است، از مکان های با صفا و دل انگیزی می باشد که به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش، پذیرای گردشگران است. پارک جنگلی حصارشده ای که در این دره ایجاد شده است ، این مکان را مورد توجه گردشگران قرار داده است . گستره این پارک، از قلعه دره سی آغاز می شود و تا جنگل های آینالو در کنار ارس ادامه پیدا می کند. تنوع گونه های گیاهی در ارتفاعات این تفرجگاه، موجب شده است که مردم برای جمع آوری گیاهان دارویی مجذوب و شیفته این پارک شوند.
makidi
پارک جنگلی مکیدی یکی از بکرترین پارک‌های جنگلی آذربایجان شرقی است که به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در جنوب غربی شهرستان کلیبر در مدخل جنگل‌های ارسباران و در ۲۲ کیلومتری این شهرستان واقع شده و از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.
وجود میوه‌های گوناگون همچون گردو، فندق، تمشک و ذغال‌اخته و همچنین زمزمه پرندگان طبیعت از جاذبه های این مکان است و در ارتفاعات این تفرجگاه انواع گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی روییده است، گونه‌های گیاهی چون آویشن، کهلیک اوتی، شیرین بیان، بومادران و … که برای بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی سینوزیت و … مفید هستند، افراد بیشتری را برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این منطقه کشانده است.
makididarasi
این تفرجگاه درست در پشت کوهستانهای جاویدان قرار دارد که در ادامه راه آسفالته قلعه بابک بعد از گذر از روستای شجاع آباد ، هجراندوست ، و آغویه و علی آباد به این پارک می رسد.در دره مکیدی و آینالو استراحتگاه هایی وجود دارند که به مکانهای جا افتاده برای گردشگران تبدیل گشته است ، با این‌حال قلعه دره سی در ۳ کیلومتری جنوب غرب کلیبر بعلت نزدیکی به شهر دارای موقعیت بهتری می باشدلازم به ذکر است روستای مکیدی نیز در این دره واقع شده‌است.
darehmakidi
استراحتگاه‌های ساخته شده در دره مکیدی و آینالو به مکانهای جا افتاده گردشگری تبدیل شده اند، با این‌حال قلعه دره سی در ۳ کیلومتری جنوب غرب کلیبربعلت نزدیکی به شهر موقعیت بهتری دارد. اخیراً در این منطقه عملیات اجرایی ساخت تله کابین و مجتمع تفریحی آغاز شده است. این مجموعه بسیار گسترده از بخشهای متنوعی مانند مجموعه تله کابین گردشگری، مجموعه رستوران‌های سنتی و مدرن، مجموعه اقامتی، مجموعه تفریحی و شهربازی، مجموعه ورزشی، مجموعه دهکده تندرستی، مجموعه شهرک سینمایی و رصدخانه، مجموعه باغ گل، باغ وحش، باغ پرندگان، پارک طبیعت، مجموعه خدمات عمومی و تجاری و فضاهای عمومی تشکیل شده است که در فازهای مجزا و زمان بندی‌های تعیین شده، اجرا خواهند شد.
daremakidi
منبع :
– ویکی پدیا
– تیشینه

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دره و پارک جنگلی مکیدی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *