کلیسای کاتولیک‌ها (تبریز)

کلیسای کاتولیک‌ها (عذرای توانا) متعلق به مسیحیان کاتولیک ایران است. این بنا در سال ۱۲۹۱ خورشیدی احداث شده و نمای آن آجری می‌باشد. طول کلیسای کاتولیک‌ها ۳۰ متر و عرض آن ۱۵ متر است و برج ناقوس کلیسا در بالای بالکن کوچکی قرار گرفته‌است. این کلیسا برای اجرای مراسم و جشن‌های کاتولیک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. کلیسای کاتولیک‌ها در محلهٔ میارمیار شهر تبریز واقع شده‌است.

kelisayekatolik

ساختمان این کلیسا در سال ۱۹۱۲ میلادی /۱۲۹۱ هجری شمسی به اتمام رسیده و بزرگترین کلیسای ایران بشمار می رود. در ورودی به دهلیز کوچکی باز می شود که در صحن کلیسا در مقابل آن قرار گرفته است و در طرفین آن راه پله های تنگ و باریکی وجود دارد که به بالکن کوچکی که محل استقرار گروه کر کلیساست، منتهی می شود. برج ناقوس کلیسا در بالای این بالکن واقع شده است. تالار اجتماعات کلیسا مستطیلی شکل است و دارای چهارده ستون سفید رنگ مستقر در دو ردیف که همه ستونها دارای سرستونها زیبایی است.

مراسم بزرگ ملی و مذهبی کاتولیک ها اعم از اعیاد و جشنها و مجالس دینی در کلیساها برگزار می شود. در بالای در ورودی کلیسا گچبری زیبای حضرت مریم را در وسط ده فرشته مقدس نشان میدهد. طرح این اثر هنری در سال ۱۹۲۳ میلادی – ۱۳۰۲ ه.ش به وسیله فرانس کوردون فرانسوی تهیه گردیده است. محراب کلیسا با کف آن همسطح است، در دیوارهای محراب تزئینات چوبی نصب شده است.  مالکیت بنا متعلق به مسیحیان کاتولیک ایران می باشد.

مکان: تبریز – خیابان شریعتی (شهناز) – کوچه میارمیار – کلیسای کاتولیک تبریز

منبع :

– ویکی پدیا

– کویر ها و بیابان های ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کلیسای کاتولیک‌ها (تبریز)”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *