سد علویان مراغه

سدّ علویان سدی در استان آذربایجان شرقی، ۳ کیلومتری شمال شهر مراغه و در نزدیکی روستای علویان است.این سد بر روی رودخانه صوفی‌چای احداث شده‌است و آب آشامیدنی شهرستان‌های مراغه، میاندوآب، بناب، عجب‌شیر و ملکان را تأمین می‌کند.سد علویان از نوع سدهای خاکی است و هستهٔ آن رسی می‌باشد. عملیات احداث این سد از سال ۱۳۶۹ آغاز شده و در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری رسیده‌است.طول تاج سد علویان ۹۳۵ متر، عرض آن ۱۰ متر است و ظرفیت گنجایش آن ۶۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.

sadealavian

کل مساحتی که این سد و حوزه آبگیری آن در بر گرفته ۲۷۳ هکتار بوده و حوضچه آن به طول ۵/۳ کیلومتر و عرض آن۵/۱ کیلومتر می‌باشد عمق بستر این سد ۶۰ الی ۷۰ متر و ارتفاع تاج سد از کف رودخانه ۷۵ متر و عرض آن۱ کیلومتر می‌باشد.از مجموع ۱۲۶ میلیون مترمکعب آب قابل تنظیم این سد۲۵ میلیون مترمکعب به مصرف شرب و بقیه آن مورد مصرف اراضی کشاورزی شهرهای مراغه و بناب قرار می‌گیرد.
این سد علاوه بر تأمین آب شرب مراغه و زمینهای و کشاورزی، آب مورد نیاز کارخانجات کاوه سودا و کاغذسازی را هم تأمین می‌کند.مسیر سد از شهر مراغه تا دریاچه از میان باغهای زیبای طبیعت شمال غرب شهر می‌گذرد.

alaviandaryacheh

دریاچه این سد به دلیل داشتن محوطه ای بسیار بی نظیر و زیبا هموراه مورد توجه شهروندان مراغه ای میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد
پادگان ایلخی مراغه که دومین مرکز پرورش اسب اصیل در کشور است با دارا بودن پیست اسب سواری در حاشیه جاده دسترسی این سد مورد توجه عموم گردشگران و ورزشکاران می‌باشد.هم اینک سد علویان و دهکده توریستی سواحل دریاچه آن به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان آذربایجان شرقی مطرح است.

منبع :

– تیشینه

– ویکی پدیا

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سد علویان مراغه”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *