مرز رازی خوی

مرز رازی یا گمرک رازی کوتاهترین و امن ترین گذرگاه مرزی برای سفر به وان می باشد که در بخش کردنشین قطور واقع درشهرستان خوی در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر خوی و ۵ کیلومتری شهر قطور و در مرز ایران با ترکیه قرار دارد. شهر قطور با وجود قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نزدیکترین شهر به دروازه اروپا (ترکیه) که مسافت آن با وان در کشور ترکیه از طریق بازارچه رازی ۱۲۰ کیلومتراست بمدت ۲ ساعت است؛ و تنها خط راه آهن ایران به اروپا از شهرستان خوی میگذرد که بزرگترین پل خاورمیانه بنام پل قطور که بدست مهندسان – آلمانی و انگلیسی ساخته شده است.

گمرک خوی

این مسیر زمینی که به لحاظ مسافت و امنیت راهها (امنیت جاده‌ای و امنیت نظامی) مسیر امنی می‌باشد. کسانی که بنا به دلایل تجاری، ترانزیتی (استفاده از فرودگاه شهر وان) و سیاحتی، قصد سفر به شهر وان ترکیه را دارند، مرز زمینی رازی به لحاظ امنیت و مسافت کوتاه تر به وان توصیه می‌شود. این مرز از ساعت ۷:۰۰ به وقت ایران تا ۱۷:۰۰ باز می‌باشد. این مرز به علت قرار گرفتن در نزدیک روستایی به این نام مسمی گردیده است. اهمیت این مرز به علت وجود خط آهن مهم آسیا و اروپا در آن است؛ که سابقه یک قرنی دارد. نرسیده به مرز رازی وجود خانه‌های سازمانی گمرک و راه آهن رازی، که اکنون متروکه شده‌اند خود بیانگر این نکته است که چه برنامه ریزی خاصی برای توسعه آن شده بود.

مرز-رازی

فاصله مرز زمینی رازی(کاپی کوی ترکیه) تا شهر وان ۹۹ کیلومتر می باشد. بین مرز زمینی رازی (کاپی کوی) و شهر وان، روستای سارای، شهر اوز آلپ و روستای ارچک قرار دارند.فاصله از مرز رازی تا روستای سارای ۲۳ کیلومتر، فاصله از مرز رازی تا شهر اوزآلپ ۴۰ کیلومتر و فاصله از مرز رازی تا شهر وان ۹۹ کیلومتر می باشد.

کاپی کوی
در طرف ترکیه، شرکت تعاونی حمل ونقل شماره ۱۳ مشغول ارائه خدمات به مسافرین این مسیر مرز زمینی می باشد.این شرکت با داشتن راننده های مجرب و راننده های متعهد از بدو افتتاح مرز رازی مشغول ارائه خدمات به مسافرین می باشد.
ساعات فعالیت مینی بوسهای این شرکت از مرز رازی (کاپی کوی) به وان از ساعت ۸٫۳۰ به وقت ترکیه تا ساعت ۱۷:۰۰ می باشد، ساعت حرکت اولین سرویس این شرکت از شهر وان به طرف مرز رازی(کاپی کوی) نیز ساعت ۷:۰۰ صبح به وقت ترکیه می باشد و ساعت حرکت آخرین سرویس از شهر وان به طرف مرز رازی (کاپی کوی ترکیه)۱۵:۰۰ می باشد.
کرایه هر مسافر در مسیر مرز رازی تا شهر وان و بالعکس ۲۰ لیره ترک (هر مسیر) می باشد.

منبع:

_ویکی پدیا

_عرش نیوز

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مرز رازی خوی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *