موزهٔ کاریکاتور تبریز

موزهٔ کاریکاتور تبریز نخستین موزهٔ کاریکاتور در سطح قارهٔ آسیا و پنجمین موزهٔ کاریکاتور در سطح جهان است. این موزه در محوطهٔ باغ گلستان و در محل پیشین کتابخانهٔ ملی تبریز قرار گرفته‌است. شماری از کاریکاتوریست های جهان، ایران را پایتخت کاریکاتور دنیا می دانند و در این میان، هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی نیز تبریز را مهد کاریکاتور کشور می دانند.

muzehkarikator

موزهٔ کاریکاتور تبریز در اسفند ۱۳۸۵ خورشیدی و در بخش غربی خانهٔ هنر این شهر تأسیس شده‌است. این بنا در سال ۱۳۱۸ خورشیدی و همزمان با کاخ شهرداری تبریز ساخته شده‌است. این مجموعه که ۲۸۶۰ متر مربع زیربنا دارد، پیش‌تر به‌عنوان کتابخانهٔ ملی تبریز مورد استفاده قرار می‌گرفته و در سال ۱۳۷۸ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

muzekarikator

خانهٔ هنر تبریز از ابتدای تأسیس تاکنون، بارها مرمت و نوسازی شده‌است. این بنا از بخش‌های مختلفی نظیر سالن آمفی‌تئاتر، سالن‌های نگارخانه، سالن‌های ویدیوآرت و کارگاه‌های نقاشی تشکیل شده‌است. در نگارخانه‌های این مجموعه، ۶۰ تابلو متعلق به کاریکاتوریست‌های معروف جهان و ۵۰ اثر فانتزی نگه‌داری می‌شود.

موزه دارای دو گالری وسیع می باشد که ۷۰ اثر اصل از برجسته ترین کارتونیستهایی چون زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراغلی، درژنین، کولمشکینو، پرومبیتا، بایرام حاجی زاده و … در آن به نمایش در آمده است .بیش از هزار آلبوم درکتابخانه موزه به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی موجود است که مورد استفاده عموم قرار می گیرد.در آرشیو موزه چهارده هزار اثر اصل نگهداری می گردد. این آثار حاصل برپائی ۱۰ جشنواره بین المللی توسط انجمن می باشد .

karikator

در حیاط موزه مجسمه ای از شخصیت یک بار فروش توسط آقایان خلیل امامی و خسرو طالب پور ساخته شده است، گفته می شود این بار فروش را روتر در میدان صاحب الامر تبریز کشیده است .همچنین مجسمه بزرگی از شخصیتی دیگر که کار رتور می باشد، در ورودیه موزه نصب گردیده که ساخت این اثر را محمد مغفوریون به عهده داشته است. این مجسمه ها سمبل انجمن کارتونیستهای تبریز به شمار میروند.

آدرس :  تبریز- محل سابق کتابخانه ملی تبریزـ  باغ گلستان ـ خانه هنر

 

شماره تماس :  ۳۲۸۴۳۰۹۴-۰۴۱

 

ساعات بازدید :  ۱۴-۹

karkatormuseum

 

منبع :

– ویکی پدیا

– پایگاه خبری تبریزیم

– سازمان توسعه گردشگری

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موزهٔ کاریکاتور تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *