حمام میرزا رسول مهاباد

هر چند ساخت حمام ميرزا رسول مهاباد به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است و در کنار يکي از گذرگاه هاي قديمي بازار در مرکز شهر ( تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام ) قرار گرفته است .این بنا به شماره ۴۸۴۸ در تاریخ ۹ اسفندماه  سال ۱۳۸۰ شمسی در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است و قسمتی از  آثار این موزه از طرف مردم منطقه جهت جلوگیری از نابودی و از بین رفتن آثار تقدیم موزه خانه شده‌اند.

در قسمتی از موزه انواع ابزار آلات و ادوات مورد استفاده در قدیم در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی وجود دارد.

hamam3

در قسمتی از موزه انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارند، دیده می شود.

یکی دیگر از دیدنی ترین این آثار تاریخی تنه توت نذر تالاب است که در موزه حمام میرزا رسول برای بازدید علاقه مندان گذاشته شده است. در سالهای قدیم کسانی که به بیماری سخت و لاعلاج دچار می شدند به روستای ˈتالاوˈ، رفته و نذر کرده و میخی را به درخت توت می کوبیدند.پس از کم رنگ شدن این مساله در اذهان مردم، درخت توسط افرادی قطع شده بود و قسمتی از تنه آن از این افراد بازپس گرفته شده و اکنون در موزه مردم شناسی حمام میرزا رسول مهاباد نگهداری می شود.

اين حمام که ساختاري مشابه ديگر گرمابه هاي قديمي ايران دارد شامل سربينه، گرمخانه و فضاي انتقالي و گنبد است . هر کدام از گنبدهاي گرمخانه و سربينه ، چهار نورگير در بغل و يک نورگير در مرکز دارد .خزینه این حمام در قسمت گرمخانه است . بینه آن دارای پلان تقریباً مربع شکل بوده و همچنین دارای پشت بند می باشد . حمام دارای دو گنبد نا برابر است که بر روی هر کدام چهار عدد نورگیر قرار گرفته است .تفاوت اندازه و ارتفاع گنبدها به فضاي تاريخي اين حمام تنوع خاصي بخشيده است . ورودی کنونی این بنا الحاقی است که اخیراً احداث شده و ورودی اولیه آن از بازار اصلی بوده که اکنون راهروی آن به مغازه تبدیل شده است .

این بنا در حال حاضر کاملاً مرمت شده است . حمام میرزا رسول دارای تزیینات خاصی در اصل بنا نبوده ولی بعد از مرمت آن کاشی فیروزه ای رنگ به آن الحاق شده است .

hamam2

در کنار این آثار تاریخی و باستانی دو غرفه از صنایع دستی هنرمندان مهابادی نیز دایر شده و بازدیدکنندگان می توانند علاوه بر بازدید از موزه از این غرفه ها نیز دیدن و از دستمایه های هنرمندان جوان مهابادی خریداری کنند.

منبع:

-ایرنا

-سایت فرمانداری مهاباد

-باشگاه خبرنگاران

-خبرگزاری کردپرس

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حمام میرزا رسول مهاباد”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *