آرامگاه شیخ محمود شبستری

 بقعه شیخ محمود شبستری مربوط به دوره ایلخانی است و در شبستر، داخل بافت شهری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
sheikhmahmoodshabestari

قدمت این آرامگاه به دوره ایلخانی برمی گرده و سال ساخت آن ۷ قمریه. در باغچه مقبره ، چند قطعه سنگ حجاری شده وجود داره که سه قطعه از آنها جالب و ارزنده ست. دو قطعة دیگه به شکل صندوقه، که احتمالاً از سنگ های پایه در ورودی باغچه بوده و دیگری پایه سنگی مقرنس مشعلیه که از نوع سنگ های کبود معمولیه. سپس در سال های ۱۳۱۰ و ۱۳۴۰ و بالاخره در سال های اخیر مرمت شد.

mahmudshabestari

سعدالدین محمود بن امین‌الدین عبدالکریم بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری، از عارفان و شاعران سده هشتم هجری قمری و از مشاهیر خطّه آذربایجان بود و مهم‌ترین اثر منظوم ایشان مثنوی گلشن راز می‌باشد. وی در سال ۷۲۰ هجری قمری در سن ۳۳ سالگی درگذشت و در باغچه‌ای به نام گلشن در جوار قبر استادش بهاءالدین یعقوب تبریزی به خاک سپرده شد. مریدان آنان برای قبر هر دو، بقعه‌ای ساختند و در سال ۱۲۶۷ هجری قمری دو سنگ نبشته مرمرین بر روی آن‌ها نصب گردید. خط سنگ نبشته‌ها، نستعلیق جلی است و به شکل برجسته حک شده است. این آرامگاه در اواخر قرن هفتم هجری قمری ساخته شده ولی در زمان قاجار توسط حاجی میرزا آغاسی؛ وزیر محمدشاه، تجدید عمارت گردید. این بقعه در حال حاضر به‌ صورت زیارتگاه درآمده است.

mahmoodshabestari

منبع :

– ویکی پدیا

– سامانه رزرواسیون آرمان سفر

– سیری در ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آرامگاه شیخ محمود شبستری”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *