روستای کندوان

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.

kandovan'

معماری بومی روستای کندوان معماری صخره‌ای می‌باشد، این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است. معماری روستایکندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا (هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند) کسی زندگی نمی‌کند.

در حقیقت آنچه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده است، وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌هاست. می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلی است که در دل این صخره‌های مخروطی قرار گرفته‌اند.

kandovanhomes

روستاي تاريخي و زيباي كندوان در ۲۲ كيلومتري شهر اسكو در ۶۲ كيلومتري شهر تبريز در ميان كوههاي سر به فلك كشيده ، در دامنه شمالي ( ارشد داغي ) و قسمت غربي توده آتشفشاني سهند ، در بخش دره آبرفتي دهكده توريستي كندوان قرار دارد كه مراتع سر سبزش عشاير زيادي را به سمت خود كشانيده است . خانه هاي هرمي شكل اين روستاكه از نوع معماري صخره اي بوده ، در نوع خود بي نظير مي باشد .

هواي اين روستا كوهستاني و ييلاقي بوده و طبق بررسي هاي انجام گرفته ، قدمت آن به قرن ۷ هجري و برخي نظرات آنرا به دوره هاي قبل از اسلام مربوط مي داند و وجود آب معدني گوارا كه از دل كوه سرچشمه مي گيرد براي رفع امراض كليوي بسيار موثر مي باشد . شرايط ويژه اين روستا ، گردشگران داخلي و خارجي را از دور و نزديك با توجه به اب و هواي مطبوع و طبيعت سرسبز به سوي خود جلب مي نمايد .

در كنار اين روستا ساخت هتل بين المللي صخره اي لاله كندوان كه سومين هتل صخره اي در دنيا مي باشد شرايط حضور گردشگران خارجي و داخلي را در بهترين شكل فراهم نموده است . 

rustayekandovan

منیع :

– ویکی پدیا

– شرکت توسعه گردشگری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روستای کندوان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *