دروازه ملل

دروازه ملل، تخت جمشید، استان فارس

“دروازه ملل” نام یکی از کاخ های تخت جمشید است که در قسمت شمال شرقی و جلوی پلکان ورودی قرار گرفته است. این کاخ که توسط هنرمندان ۲۸ ملیت تحت تسلط ایران ساخته شده است، جزو باشکوه ترین کاخ های تخت جمشید محسوب می شود. زیرا نمایندگان ملل مختلف قبل از این که به کاخ های دیگر هدایت شوند از این دروازه وارد می شدند که دلیل نام گذاری این دروازه به دروازه ملل نیز به همین علت است. پس در واقع شکوه این کاخ بیانگر شکوه حکومت هخامنشی بود.

دروازه ملل، تخت جمشید، استان فارس

دروازه ملل، تخت جمشید، استان فارس

در کنار درگاه های غربی دو گاو نر به صورت نگهبان و محافظ قرار دارند. این گاو ها از هنر آشوری برگرفته شده اند، چرا که گاو در آشور به معنای دوستی بین ملت ها است. به اعتقاد زرتشتیان، گاو اولین حیوان آفریده شده توسط اهورا مزدا و سر منشا تمامی حیوانات دیگر است. در تخت جمشید گاو به عنوان یابنده ، نگهدارنده و سمبل برکت و نگهبان می باشد. هر کدام از این گاو ها دارای چهار پا، ریشی بلند هستند که به گل دوازده پر و غنچه نیلوفر آبی آراسه شده اند. در داخل سالن نیز کتیبه ای وجود دارد که بر روی آن به سه زبان فارسی باستان ، ایلامی و بابلی حکاکی شده است. این سنگ نبشته به دستور خشایارشا ایجاد شده است.

دروازه ملل، تخت جمشید، استان فارس

دروازه ملل، تخت جمشید، استان فارس

درگاه های شرقی نیز توسط دو موجود افسانه ای که ترکیبی از سر انسان، تن گاو و بال های عقاب دارند محافظت می شوند. این دروازه ها به سمت خیابان سپاهان باز می شوند. در حالت کلی این کاخ بیشتر نقش یک سالن انتظار را داشته است که مراجعه کنندگان به تخت جمشید پس از عبور از آن به کاخ های مورد نظر خود هدایت می شدند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دروازه ملل”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *