تبدیل شهرستان خوی به منطقه آزاد اقتصادی در دست بررسی است

منطقه ویژه خوی

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: در تلاش هستیم تا شهرستان خوی را به یک منطقه آزاد ویژه اقتصادی تبدیل کنیم.

هادی بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فیرورق به ظرفیت‌های این شهر اشاره و اظهار داشت: فیرورق دارای ظرفیت‌های زیادی دارد و باید این ظرفیت‌ها از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شود و از موضوع توریستی بودن این شهر نیز نباید غافل شد.

وی ادامه داد: محدوده فیرورق با توجه به موقعیت خدادادی که دارد می‌تواند به یک قطب مهم جذب گردشگر در شمال استان تبدیل شود که این صنعت با همدلی مسئولان می‌تواند زودتر به نتیجه برسد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: ما معتقدیم که تاکنون از امتیاز منطقه مرزی استفاده مطلوب نشده است و منطقه آزاد بودن شهرستان خوی در حال بررسی بوده که می‌تواند برای مردم  شهرستان خوی و شهر فیرورق مفید واقع شود.

وی افزود: به برکت خون شهدا امروز شاهد آن هستیم که دنیا ما را یک کشور صاحب تکنولوژی می‌داند و مردم ما به این خودباوری رسیده‌اند که خودمان باید برای آینده کشورمان برنامه‌ریزی کنیم. دولت کنونی سعی می‌کند تا در این مقطع حماسه اقتصادی تحقق یابد و هر منطقه متناسب با قابلیت‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند و عمده درآمد استان ما نیز از بخش کشاورزی است که بایداین صنعت از حالت سنتی خارج شود.

غلامعلی شریف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه با اشاره به فقدان منطقه آزاد تجاری مرزی در خوی با وجود داشتن ظرفیت‌های فراوان اظهار کرد: مرز رازی و بازارچه مرزی خوی با تلاش‌های مسئولین و مدیران ارشد خوی پس از سالها افتتاح شده و امروز یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور است و به عبارتی می توان گفت مرز رازی نزدیک ترین مسیر مرزی بین کشور ترکیه و ایران و در حقیقت مسیر اتصال ایران و آسیای میانه به اروپاست اما با این وجود از ظرفیت‌های فراوان این مرز به خوبی استفاده نمی‌شود.

خوی به منطقه آزاد مرزی نیازمند است

وی گفت: منطقه آزاد تجاری مرزی یکی از امتیازات بسیار  تاثیرگذار در امور تجاری، صادرات و واردات و زندگی مردم منطقه است و از سرفصل‌های امنیت استراتژیک مرزی به شمار می‌آیدو در واقع دو مبحث امنیت و توسعه در ابعاد مختلف، الزاما در مناطق مرزی جدایی ناپذیر بوده و عدم توسعه این مناطق در مسائل داخلی کشور نیز تاثیر گذار خواهد بود.

شریف افزود: خوی شهری تاریخی، فرهنگی و تاثیرگذار در منطقه است و تنها نقطه اتصال شرق و غرب در مسیر جاده ابریشم بوده و امروز نیز این موقعیت ویژه جغرافیایی همچنان در خوی محفوظ است.

زیرساخت‌های گردشگری خوی فراهم آید

وی اضافه کرد: در صورت ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای منطقه آزاد مرزی و استفاده از توانمندی‌های مرز رازی، گسترش و توسعه صنعت گردشگری، ایجاد و احداث امکانات مختلف رفاهی ویژه گردشگران، بازرگانان، سرمایه گذاران خارجی و داخلی و ایجاد زمینه‌های لازم برای احساس امنیت سرمایه گذاری از جمله کلیدی ترین نکاتی است که باید مورد توجه ویژه همه مسئولان  باشد و همه اینها با برنامه ریزی و هدایت صحیح و دست‌یابی به راهکاری مناسب، در خوی امکان‌پذیر می‌شود.

رئیس شورای شهر خوی خاطر نشان کرد: باتوجه به تصویب بودجه سال ۹۲ توسط شورای اسلامی دوره سوم، شورای دوره چهام اجرای برنامه های مصوب و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام را در اولویت قرار داده و صرفاً به منظور تهیه برنامه پنج ساله و تنظیم سند چشم انداز توسعه برای شهر تاکید شده که شهرداری باید حتماً در تهیه آن تسریع نماید تا اولویت بندی‌ها در تصویب بودجه سال ۹۳ براساس  این برنامه انجام شود.

مرز رازی فعالتر شود

وی ادامه داد: مردم انتظار همدلی و وحدت مسئولین را دارند و موفقیت اساسی نیز در همین امر است که اگر این مهم فراهم شود مرتفع نمودن مشکلات شهروندان و برآورده‌سازی سایر انتظارات ممکن خواهد بود.

شریف گفت: فرهنگ در خوی بخشی از هویت و راز ماندگاری چند هزار ساله این شهر است که در تعریف عمومی و خاص آن، می توان به نکات بیشماری اشاره کرد و در شهری که مذهب ریشه بسیار عمیق و طولانی داشته، فرهنگ، جلوه ویژه‌ای برای خود می‌یابد که در خوی اینچنین است.

وی افزود: در کنار فرهنگ با تعریف عمومی، هنر نیز از جایگاه والا و ویژه‌ای برخوردار است واز دیرباز در این دو حوزه، خوی کارنامه‌ای بسیار ارزشمند به ثبت رسانده است.

خوی؛ شهر هنرمندان چیره دست

وی در ادامه گفت: حفظ و تقویت صنایع دستی، رسوم سنتی وهنرهای نمایشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و نقاشی در این حوزه ها با استفاده از متد جدید و ساختارهای مدرن می‌تواند خوی رادر سطح کلان کشوری و حتی بین المللی مطرح ومعرفی نماید.

به گفته وی در طول سالهای گذشته برنامه های خوبی از جمله تولیدات تلویزیونی در سطح ملی و حتی بین المللی چون مسابقه مشاعره ویژه خوی، صبح و زندگی(شبکه دو)، مسابقه محله ویژه کودکان، حضور هنرمندان بزرگ سینما و تئاتر کشور برای مراسم های مختلف خصوصا همایش های مربوط به شمس تبریزی در خوی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با استقبال کم نظیر شهروندان خوئی درسطح بالایی برگزار شده که برگزاری آنها فرصت بسیار مغتنمی بود تا خوی از دریچه قاب دوربین‌های مختلف سیما مطرح گردد.

خوی بازشناسی شود

رئیس شورای شهر خوی اضافه کرد: خواهر خواندگی خوی با شیراز (پایتخت فرهنگی کشور) و شهرهایی مثل قونیه و نیشابور و برگزاری هفته فرهنگی خوی در شیراز نیز یکی دیگر از جاودانه ترین اقدامات فرهنگی خوی طی دهه اخیر بود که برای اولین بار توانست خوی را با شایستگی در مهد تمدن و تاریخی ایران شهر شیراز معرفی کرده و نمایندگان شایسته ای از فرزندان خوی در این هفته توانستند فرهنگ و هنر خوی را بعنوان ترکستان ایران زمین معرفی نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد با همدلی و همراهی مردم و مسئولین، شاهد استمرار حرکت‌های عظیم فرهنگی باشیم و با ایجاد ظرفیت لازم در تقویت بنیه علمی، فرهنگی مذهبی خوی گامهای موثری برداشته شود.

 

منبع:

_خبرگذاری تسنیم

_فارس نیوز

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

یک دیدگاه در “تبدیل شهرستان خوی به منطقه آزاد اقتصادی در دست بررسی است”

  1. سالار گفت:

    عکسی که واسه این مطلب گذاشتین جالب نیست :دی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *