شهر ازمير

ازمير سومين شهر مهم ترکيه محسوب مي شود و از هر گوشه و کنار اين کشور، تکه اي را در خودش دارد: شهري باستاني که امروز شکلي توسعه يافته و مدرن پيدا کرده و يکي از مراکز مهم تجاري هم به شمار مي آيد. تابستانهاي ازمير، با حدا کثر ٣٠ درجه دما، گرم و خشک است، ولي شب ها بايد انتظار نسيم ملايم دريا را داشت. زمستان ها باد و باران دارد، اما به ندرت برف مي بارد، شايد سالي يکي دو بار. با اين همه، باغ هاي زيباي زيتون در کرانه هاي دريا، جنگل هاي کاج و صخره هاي زرد و نارنجي در فصل گرم جلوه ي ديگري دارد.

تابستان های ازمیر

تابستان های ازمیر

 مسافراني که با هواپيما به ازمير مي رسند، عموماً وارد فرودگاه اصلي شهر يعني فرودگاه بين المللي عدنان مندرس مي شوند؛ فرودگاه نزديک به پانزده کيلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در جاده اي که به سمت کوش آداسي مي رود، واقع شده و رفت و آمد به آن از طريق تا کسي و اتوبوس انجام مي شود. اتوبوس ها طبعاً به صرفه تر هستند و هر نيم ساعت يک بار از ايستگاه فرودگاه به سمت مرکز ازمير حرکت مي کنند. براي گشت و گذار در شهر، علاوه بر تاکسي اختصاصي و اتوبوس، مي توانيد مترو و دولموش ها (تا کسي هاي اشترا کي ترکيه) را هم در نظر بگيريد. کرايه ي تاکسي ها به وسيله ي تا کسي متر تعيين مي شود و شب ها گرانتر است.

فرودگاه عدنان مندرس - ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس – ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس - ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس – ازمیر

ميدان اصلي شهر، ميدان کوناک است که آن را با برج ساعت مشهورش مي شناسند؛ برج ساعت وسط ميدان نزديک به صد سال پيش ساخته شده و تقريباً سمبل ازمير است. دور ميدان، مسجد کوناک يالي و ورودي اصلي بازار سنتي کمرآلتي قرار گرفته. اين بازار سرپوشيده با کوچه هاي باريک، فروشنده هايي که اجناس شان را بيرون مغازه هم چيده اند و فرش ها و پارچه هايي که جلوي مغازه ها آويزان است، دقيقاً اتمسفر يک بازار سنتي را دارد؛ مي شود چند ساعتي در بازار چرخيد و آخر سر در يکي از کافه هاي خيابان آنافارتالار که دور تا دور بازار را گرفته، کمي استراحت کرد. اين خيابان مرکز کافه ها و رستوران هاست؛ بد نيست در يکي از همين رستوران ها، کومور را که يکي از غذاهاي سنتي ترکيه است، امتحان کنيد: کومور ساندويچي است شامل پنير محلي و گوجه که با يک سس مخصوص ترکي، داخل تنور گذاشته مي شود. رستوران دنيز هم در اين خيابان، يکي از بهترين غذاهاي دريايي ترکيه را سرو مي کند. يکي از ديدني هاي معروف ازمير که با مرکز شهر فاصله ي کمي دارد، قلعه ي قديمي کاديفکاله است که روي تپه قرار گرفته و منظره اي سرسبز از باغ هاي زيتون را در پايين شهر نشان مي دهد.

برج ساعت - ازمیر

برج ساعت – ازمیر

برج ساعت - ازمیر

برج ساعت – ازمیر

آسانسور هم امروز يکي از جاذبه هاي ازمير است. آسانسور با ساختمان آجري رنگش، حدودًا صد سال پيش توسط يک تاجر يهودي ساخته شده و امروز کارش رساندن توريست ها به بالاي تپه است. ازمير از آن بالا، چشم انداز زيبايي دارد، ولي البته اين منظره به پاي ديدن شهر از داخل تله کابين نمي رسد. تله فريک همان تله کابين ازمير است که با ارتفاعي بيشتر از چهارصد متر، از روي دريا هم مي گذرد. درياي آبي اژه با نخل هاي لاغر ساحلش، نه تنها از بالا تماشايي است، بلکه مي تواند جاي مناسبي براي شنا کردن و آفتاب گرفتن در فصل بهار و تابستان باشد. سواحل عمومي ازمير زياد است ولي مشهورترين هايشان چشمه و فوجاديکيلي هستند که سرويس هاي ثابتي از مرکز شهر به هر کدام وجود دارد و انواع بازي هاي آبي در اين سواحل انجام مي گيرد.

آسانسور تاریخی - ازمیر

آسانسور تاریخی – ازمیر

historic_elevator1

آسانسور تاریخی – ازمیر

اصلي ترين خيابان ازمير، خيابان آتاتورک، به موازات ساحل کشيده شده و بين اهالي محلي به اسم کوردون شناخته مي شود؛ پياده روي در امتداد خيابان کوردون يکي از تفريحات جوان هاي ازميري است. انتهاي اين خيابان، مرکز خريد کوناک پير با يک سينما و مجموع هاي از برندهاي معروف واقع شده. ولي ا گر خريد کردن از اين جا شما را راضي نمي کند، سري هم به مرکز خريد بزرگ فروم در منطقه ي بورنوا بزنيد. بيشتر هتل هاي ازمير در اواسط بلوار آتاتورک يا حوالي خيابان آنافارتالار قرار گرفته اند و رفت و آمد از آن ها به بقيه ي جاهاي شهر کار راحتي است. کيفيت و نوع امکانات هتل ها، بستگي به تعداد ستاره هايشان دارد که قيمت شان را هم بالا و پايين مي کند. در کل بهتر است هتلي را انتخاب کنيد که مناسب با مدل تفريحات شما در تعطيات باشد. پول اضافه پرداخت کردن براي امکاناتي که از آنها استفاده نمي کنيد، کار بيهوده اي است؛ از طرفي ا گر شب را جاي نامناسبی استراحت کنيد، مسافرت را به خودتان تلخ کرده ايد، حتي وقتي که در طول روز خيلي ولخرجي و خوش گذراني کرده باشيد.

خیابان آتاتورک - ازمیر

خیابان آتاتورک – ازمیر

منبع: کتاب الکترونیکی راهنمای سفر به ترکیه/وب سایت سفری دیگر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شهر ازمير”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *