موزه مردم شناسی جنوب سهند(حمام مهر آباد)

موزه مردم شناسی جنوب سهند در محل حمام تاریخی مهر آباد ، بجای مانده از دوره صفوی ایجاد شده و اولین موزه مردم شناسی در آذربایجان شرقی است ، دراین مجموعه کوشش شده که اشیاء مردم شناختی منطقه را که با توجه به تغییرات سریع عصرحاضر روزبه روز از عرصه زندگی خارج می شوند و هرکدام حامل بسیاری از مسائل فرهنگی و تاریخی هستند را جمع آوری و نسبت به حفظ و نگهداری و معرفی آنها گامهای مجدانه ای برداشته شود.

اشیاء گرد آوری شده در این موزه از منطقه جنوب کوهستان سهند از شهرستانهای بناب، هشترود، عجب شیر، مراغه و ملکان تهیه شده است.

بخش های مختلف موزه به قرار زیر است:
بخش آلات و ادوات موسیقی، بخش صنعت پارچه بافی، بخش روشنایی، بخش زیورآلات، پوشاک، وسایل تدخین، طب سنتی، ادعیه و طلسمات، ابزارآلات سنتی کشاورزی، دست بافت های سنتی، آهنگری و ظروف مرتبط با آب.

mardomshenasimuzuem

موزه مردم شناسی جنوب سهند ˈ بناب ˈ با نشان دادن آثار تاریخی و فرهنگ عمومی در حمام قدیمی شهر بناب واقع در منطقه آقاجری این شهر است. این حمام قدیمی به جای مانده از دوره صفویه با معماری ارزشمند کامل حمام های قدیمی آذربایجان است و در زمینی به مساحت ۳۴۲ متر مربع ساخته شده و رو به روی آن هم بنای مسجد تاریخی مهرآباد قرار دارد و این بناها مجموعه شهری کاملی را تشکیل داده اند. مجموعه مسجد و حمام مهرآباد بناب با داشتن تاریخ غنی دوره صفویه، از جمله ابنیه ارزشمند و زیبای استان آذربایجان شرقی هستند. حمام مهرآباد یکی از معروف ترین گرمابه های آذربایجان شرقی است که تاریخ بنای آن به دوره قاجار می رسد و از پنج بخش تالار رخت رکن، محل نظافت، تالار شستشو، گرم خانه، خزینه آب تشکیل شده است.

bonabmuze

 

تالار بزرگ رخت کن این حمام تاریخی شامل یک گنبد بزرگ و چهار گنبد کوچک و چهارطاق در چهارطرف آن است و یک حوض بزرگ سنگی نیز در زیر گنبد بزرگ قرار دارد. تالار رخت کن از طریق راهروی باریکی وارد تالار استحمام می شود که از نظر طراحی معماری تا حدی شبیه تالار رخت کن است. در ضلع شرقی تالار استحمام، دو اتاق با سقف گنبدی به عنوان خلوتی یا شاه نشین وجود دارد که ظاهرا در گذشته مخصوص استحمام افراد سرشناس بود. تالار استحمام با چهارپله، پس از عبور از یک در کوچک وارد خزینه می شود که آخرین مرحله استحمام بوده است. پس از بیرون آمدن از خزینه باید از حوضچه های کوچک آب سرد عبور کرد. بنای زیبای حمام مهرآباد شامل ۱۲ بخش مختلف مردم شناسی است و در آن آلات و ادوات موسیقی، صنعت پارچه بافی، روشنایی، زیورآلات، پوشاک، تدفین، طب سنتی، ادعیه و طلسمات، ابزارآلات سنتی کشاورزی، دست بافته های سنتی، آهنگری و ظروف مرتبط با آب در فرهنگ مردم جنوب سهند به نمایش عمومی درآمده است. این حمام تا سال ۷۵ در مالکیت بخش خصوصی بود و در آذر سال ۷۸ توسط شهرداری بناب تملک و جهت مرمت در اختیار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مرمت این بنا تا سال ۸۲ ادامه داشت و پس از مرمت جهت ایجاد موزه مردم شناسی جنوب سهند در نظر گرفته شد.

muzemardomshenasi

ساعات کار موزه : بهار ( ۸- ۱۵)تابستان(۸- ۱۴و۱۶- ۲۱)پاییز و زمستان( ۸- ۱۵)

تعطیلی هفتگی موزه : روزهای دوشنبه

نشاني : بناب، محله مهرآباد، جنب مسجد تاريخي مهرآباد، حمام مهرآباد

تلفن : ۳۷۷۳۱۰۳۳-۰۴۱

منبع :

– اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی

– درباره تبریز

– رسانه مجازی نگاه

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موزه مردم شناسی جنوب سهند(حمام مهر آباد)”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *