روستای ابیانه

ابیانه -نطنز- اصفهان
ابیانه -نطنز- اصفهان
ابیانه -نطنز- اصفهان
ابیانه -نطنز- اصفهان

ابیانه -نطنز- اصفهان

اختصاصی دولان -ابیانه روستایی توریستی است که قدمت آن را می توان به بیش از هزار و پانصد سال پیش نسبت داد. ابیانه یکی از سه روستایی است که به لحاظ معماری و سایر پارامتر ها، توریستی محسوب می شود دو روستای دیگر عبارتند از : کندوان و ماسوله. ابیانه جز کهن ترین روستا ها در حاشیه کویر می باشد.

در زبان محلی به ابیانه ویونا (Viuna) می گویند. “وی” به معنای بید و ویانه به معنای بیدستان است که در زمان های قدیم ابیانه ، بیدستان بوده است. لباس محلی خاص و زیبا هم جلوه ای خاص به روستا و فرهنگ روستا داده است. در ابیانه هتل ها ، رستوران ها و امکانات رفاهی بسیاری به سبب توریستی بودن این روستا در نظر گرفته شده است . این روستا در سلسه های ساسانیان ،سلجوقیان ،صفویان و قاجار وجود داشته است . جمعیت ابیانه طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ هجری شمسی ۲۹۴ نفر بوده است و در حدود ۱۷۳ خانوار بوده است البته شایان ذکر است که ابیانه و جمعیت آن به صورت ثابت نیست زیرا که در زمان عید صاحبان و اهالی ابیانه در روستا به کسب و کار مشغول می شوند و در سایر زمان های سال و زمان هایی که فصل گردشگری نیست در شهر ها و روستاهای دیگر مشغول کار می شوند و منزل می کنند .

ابیانه -نطنز- اصفهان

ابیانه -نطنز- اصفهان

در معماری اتاق ها از پنجره های چوبی ارسی استفاده شده است که جلوه ی خاصی به منازل این روستا می دهد. شغل اغلب مردم باغداری، کشاورزی ، و دامداری است. در گذشته گیوه بافی رواج بسیار داشته است اما بیشتر در ابیانه امروزه شاهد گسترش قالی بافی ها هستیم که تعداد آن ها به سی عدد می رسد. به سبب فاصله ی زیاد ابیانه با شهر ها مردم این منطقه فرهنگ خود را حفظ کرده و به نوعی دست نخورده است و لهجه های آن تغییری پیدا نکرده است. در زبان مردم ابیانه تعداد کمی از واژگان زبان پهلوی هم به چشم می خورد. که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است. در این روستا از طریق قنات ها آب رسانی به مزارع انجام می شود. از محصولات  ابیانه می توان به گندم ، جو، سیب زمینی و در مورد میوه ها نیز می توان سیب، گلابی، آلو ، زردآلو ، گردو و بادام اشاره کرد. به سبب شیب تند منطقه ی روستا اغلب دام ها و علوفه و انبار های مردم ابیانه در یک کیلومتری روستا قرار دارد. از همین رو حتی خانه های روستا روی هم قرار می گیرند چنانی که پشت بام خانه ای که در ارتفاع پایین قرار دارد جیاط خانه ی ها بالا می شود و از دور چنان می پنداریم که برج هایی چهار طبقه در ابیانه وجود دارد. خاک سرخی که در معماری بیرونی منازل دیده می شود. مربوط به معدن نزدیکی روستای ابیانه است.

ابیانه -نطنز- اصفهان

ابیانه -نطنز- اصفهان

ابیانه دارای دو زیارتگاه است که اولی به نام یکی مرقد شاهزاده عیسی و مرقد شاهزاده یحیی است که فرزندان امام موسی کاظم هستند و امام زاده دیگر هینزا نام دارد.

آتشکده ابیانه قدیمی ترین سازه در ابیانه است که در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و نمونه ای از عبادتگاه های زرتشتیان می باشد. در ابیانه مسجد جامعی هم وجود دارد در داخل مسجد منبری وجود دارد که قدمت آن به ۴۶۶ هجری قمری می رسد. مسجد دیگری که قدمت آن به سال ۷۰۱ هجری قمری می رسد برزله نام دارد.

سه قلعه در ابیانه وجود دارد : که اولی پاله نام دارد و در محله ی پل در شمال غرب روستا قرار دارد. قلعه ی دوم هرده نام دارد که در شمال شرق واقع است و علت نام گذاری آن هم به دلیل محله ی هرده هست و قلعه ی سوم که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد تخت هامون نام دارد در ابیانه به زبان محلی به پال همونه معروف است که در جنوب غربی و محله یوسمون و بالا قرار دارد که سند ساخت و این که سازندگان آن چه کسانی بوده اند آورده شده است. این قلعه ها در زمانی که کشور در گیر یاغی گری ها بوده توسط مردم ساخته شده و اهالی روستا به نوبت بر سر آن ها کشیک می دادند.

ابیانه -نطنز- اصفهان

ابیانه -نطنز- اصفهان

گلاب گیری در روستای ابیانه در اواخر اردیبهشت انجام می شود و یکی از جاذبه های توریستی این منطقه محسوب می شود ابیانه ۸۰ کیلومتر از کاشان فاصله دارد و به دلیل این که این روستا به هیچ شهر اصلی ختم نمی شود دسترسی به این روستا کمی سخت می باشد. اما از طریق تور ها شما می توانید به راحتی به روستا دسترسی داشته باشید. توصیه می شود حتما بانوان عزیز از لباس های محلی آن ها تهیه کنند. که بسیار زیبا و دارای رنگ آمیزی زیبایی است.

لباس محلی- ابیانه -نطنز- اصفهان

لباس محلی- ابیانه -نطنز- اصفهان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روستای ابیانه”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *