لندن میزبان کنفرانس بین المللی تخت جمشید تا اصفهان شد

IMAGE635570130813429306
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل؛ حفاظت از میراث فرهنگی با حضور کارشناسان خارجی و ایرانی، به مدت ۲ روز با تمرکز بر مسائل مرتبط با حفاظت از میراث فرهنگی ایران به منظورکسب آگاهی از مشکلات در چارچوب حمایت‌های جاری برای ترسیم بهترین راهکارهای عملی در کمک و حمایت از کارشناسان ایرانی در لندن برگزار می‌شود.

به گزارش دولان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، بنا به آنچه که در بیانیه‌ای از سوی دبیرخانه این کنفرانس ذکر شده، میراث فرهنگی در سراسر جهان با تهدیدهای مختلفی رویاروست و در بسیاری از کشورها اکنون اخباری از تخریب آثار و یادمان‌های تاریخی گرفته تا محوطه‌های باستانی منتشر می‌شود به علاوه اخباری که نشان از کاهش تدریجی و مستمر منابع فرهنگی دارد.

این مشکل هم اکنون در عراق و سوریه به دلیل فعالیت‌های نظامی و نوعی وندالیسم فرهنگی در وضعیت بحرانی است. خوشبخانه چنین مشکلاتی در باره ایران مطرح نیست اما با این حال شاهد برخی تخریب‌ها در یادمان‌ها و سایت‌های باستان شناسی هستیم که به دلایل مختلفی چون باران‌های اسیدی، توفان شن، زلزله، سیل، سهل انگاری، سرقت و همچنین به دلیل فعالیت‌های عمرانی و توسعه ساخت و سازها صورت می‌گیرد.

هدف از برگزاری این کنفرانس بررسی میزان و گستره این تخریب‌ها به منظورکسب آگاهی از مشکلات در چارچوب حمایت‌های جاری است تا از این رهگذر بتوان طرحی از بهترین اقدامات حفاظتی در سطح جهانی ترسیم و نیز برخی راهکارهای عملی نیز برای کمک و حمایت از همکاران ایرانی خود ارائه کنیم.

این کنفرانس که از سوی بنیاد میراث ایران و بنیاد یادمان سودآور و با حمایت موسسه مطالعات ایرانشناسی بریتانیا برگزار می‌شود، کارشناسان ایرانی و خارجی، به مدت دوروز ، ۱۷ و ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ سخنرانی می‌کنند. همچنین گفته می‌شود، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد هم در برگزاری این کنفرانس بین‌المللی نقش داشته‌اند.

طبق برنامه اعلام شده، در روز نخست پرفسور “رابرت هیلنبراند” از دانشگاه “سنت اندروز” در سخنرانی خود وضعیت یادمان‌های ایرانی در اوزبکستان و ترکمنستان را مورد بررسی قرار می دهد. دکتر جان کرتیس” مدیرکل بنیاد میراث ایران نیز سخنرانی خود را با عنوان”حفاظت ازمیراث فرهنگی ایران: نگاهی به خاورمیانه” ارائه می‌کند.

هیات کارشناسان در این همایش نیز متشکل از “نیل مک گرگور”رییس موزه بریتانیا ،” مارتین راث ” رییس موزه ویکتوریا و آلبرت وهمچنین روزنامه نگار و مجری برنامه‌های خبری “جان اسنو” است. هیات کارشناسان در بخش تخت جمشید شامل دکتر “علیرضا عسکری” و پرفسور “پیرفرانسیسکو کالییری” است که در سخنرانی خود با عنوان “از کاخ تا شهر” گزارشی از فعالیت و همکاری هیات مشترک باستان شناسی ایران و ایتالیا در تخت جمشید حد فاصل ۲۰۰۸ تا۲۰۱۳ ارائه می‌کنند.

دکتر “محمد حسن طالبیان” معاون ICHHTO از تهران، پرفسور” ماریسا لورنزی تاباسو” از (رم)، دکتر “علیرضا عسگری شاوردی” از (شیراز)، پرفسور ”پیرفرانسیسکو کالییری” از (بولونیا) که به بررسی مطالعات آسیب شناسی اخیر برروی یادمان‌های سنگی در فضاهای خارجی تخت جمشید می‌پردازند.

سایر کارشناسان شامل “مهرآذر سهیلی “است، از ICOMOS که به بررسی حفاظت از تخت جمشید در قرن ۲۱ و پس از آن تمرکز دارد و پرفسور “سرخوش رزمجو “ از تهران نیز با عنوان” حفاظت وارتقای یک ارزش تاریخی منحصر به فرد” در این کنفرانس سخنرانی می‌کند.

دکتر “محمد حسن طالبیان” نیز به بررسی حفاظت از میراث فرهنگی در ایران می‌پردازد و دکتر “ویتر هنکلمن” از پاریس به بررسی وضعیت کنونی یادمان داریوش در بیستون می‌پردازد.

عنوان سخنرانی دکتر” سوزان بابایی” از ”موسسه هنرکورتلند“ اصفهان: توریسم معماری و حفاظت میراث تاریخی ” است وسخنرانی دکتر ”علیرضا انیسی” از مرکز مطالعات ایران شناسی و میراث فرهنگی و گردشگری به بررسی طرح مدیریت و حفاظت تپه حصار دامغان اختصاص دارد.

دکتر شهریار عدل ” رییس کمیسیون بین‌المللی و تخصصی یونسکو و ایکوموس درتهران، نیز سخنرانی خود را با عنوان “حفاظت و نگهداری از معماری خشتی “ارائه می‌دهد. پرفسور” بریانت “ از “کالج دوفرانس” و موزه لوور پاریس، در این کنفرانس با عنوان”گردآوری و بررسی اطلاعات درباره میراث فرهنگی ایران در وب سایت‌ها سخنرانی دارد که ظاهرا بخشی ازیک برنامه تحقیقاتی درباره هخامنشیان است.

“بیژن روحانی” معاون رییس کمیسیون تخصصی و بین‌المللی ایکوموس در بخش آمادگی دربرابر تهدیدها، با موضوع”طرح توسعه مدیریت مخاطرات برای سایت‌های میراث فرهنگی ایران” سخنرانی می‌کند. موضوع سخنرانی پرفسور”راجر متیوز” از دانشگاه” ردیدینگ” نیز”مطالعات باستان شناختی در میراث فرهنگی ایران: سنت‌ها، واقعیت‌هاو چشم‌اندازها” است.

دکتر “حسن فاضلی” (ICAR، تهران) به بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها در نجات بخشی باستان شناسی درایران با تکیه بر برخی مسائل جاری دراین زمینه می‌پردازد.

دکتر “رمی بوشارلا” از(CNRSلیون) سخنرانی خود را باعنوان”کاوش‌های نجات بخشی در سد سیوند: پروژه باستان شناختی پیشرو اما بحث برانگیز” ارائه می کند.

دکتر” داریوش بوربور”( تهران) به بررسی تهدید های ناشی از توسعه شهری نسبت به میراث فرهنگی در ایران می‌پردازد.

عنوان سخنرانی پرفسور “جوکا جوکیلهتو”(ICCROM) “حفاظت شهری از تخت جمشید تا اصفهان” است.

این کنفرانس با جلسه بحث و پرسش و پاسخ از سوی حاضران و شرکت کنندگان کنفرانس به پایان می‌رسد.

 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی


آخرین اخبار گردشگری
آخرین خبرهای گردشگری
اخبار گردشگری
اخبار گردشگری ایران
خبرهای گردشگری
خبرهای گردشگری ایران
گردشگری ایران

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “لندن میزبان کنفرانس بین المللی تخت جمشید تا اصفهان شد”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *