قویماق تبریز

قویماق یا همان کاچی از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آید که البته در بسیاری از مناطق دیگر ایران نیز پخت می شود.این غذا به خاطر قرار گیری در زمره غذاهای شیرین در وعده صبحانه نیز صرف می شوند.وجود شیرینی و آرد در این غذا بر تبرک و خوش یمنی آن در اعتقادات مردم این دیار افزوده و موجب قرارگیری آن در جایگاه ممتازی از سنتها و رسوم آنان گشته است.

guymagh

طرز تهیه قویماق:

مواد لازم:

  •  آرد برنج  یک قاشق سوپ‌خوری
  • آرد گندم یک پیمانه
  • کره  ۱۰۰ گرم
  • شکر  ۲ پیمانه
  • زعفران یک دوم قاشق مرباخوری
  •  آب ۳ پیمانه

 

طرز تهیه ۱:
۱-ابتدا در یک قابلمه  آب و شکر ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود، سپس زعفران را اضافه کنید . بعد از اینکه شیره حالت قوام یافته پیدا کرد، شعله اجاق‌ گاز را خاموش کنید.

نکته ۱: شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و کشدار شود.

۲-کره را در یک قابلمه متوسط ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید.پس از اینکه کره آب شد، آرد گندم را بیفزایید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا کرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود.

حالا نوبت به اضافه‌کردن آرد برنج است.پس از اینکه آرد برنج را نیز افزودید، مخلوط آردی را روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز آن‌ قدر هم بزنید تا مخلوط سرخ شود.
نکته: برای اینکه از کافی‌بودن میزان سرخ‌شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یک قاشق چای‌خوری کمی از آرد سرخ‌شده را داخل آب بریزید؛ اگر حباب از آن خارج شد، به معنای سرخ‌شدن آرد است.

۳-پس از آماده‌ شدن آرد، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز هم بزنید. این مدت زمان حداقل یک ربع به طول می‌انجامد.

در این مرحله باید کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله‌ پخش‌ کن قرار داده و روی در آن دم‌کنی بگذارید. حالا اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.

نکته: غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

طرز تهیه ۲ :

کره که در محیط بوده و نرم شده را داخل ظرف آب می‌کنیم با شعله بسیار کم سپس آرد را به آن افزوده و هم می‌زنیم تا کاملا کره به آرد جذب شود وزردچوبه رابه آن افزوده کمی تفت می‌دهیم سپس یک لیوان آب را داخل مواد ریخته و  زعفران را هم اضافه می کنیم و هم می‌زنیم تا یک دست شود و درب ظرف را می‌گذاریم و حدود ۵ دقیقه روی حرارت پائین می‌گذاریم و در آخر شکر را داخل مواد ریخته و داخل ظرف مورد نظر قرار می‌دهیم و با کمی دارچین تزئین می‌کنیم.

منبع :

– دانشنامه شهری ایران

– ویکی کتاب

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قویماق تبریز”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *