انگشت پیچ همدان

انگشت پیچ همدان
انگشت پیچ همدان
انگشت پیچ همدان

انگشت‌پیچ یک نوع خوردنی شیرین است که سوغات شهر همدان به شمار می‌آید. مواد اولیه انگشت‌پیچ را سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر و آبتشکیل می‌دهد و قنادها آن‌قدر آن را بهم می‌زنند تا ظاهر آن سفت شده و حالتی مانند عسل به خود بگیرد. این شیرینی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ سال است که در همدان تهیه می‌شود. در مورد زرده‌های باقیمانده نیز قنادهای همدانی فکری هم به حال آن کرده‌اند و این زرده‌ها را به حلوازرده تبدیل می‌کنند.
از لحاظ لغوی انگشت‌پیچ به هر چیز بسته و غلیظ و بسته‌ای که دور انگشت بپیچد، مانند عسل، شیره دوشاب گفته می‌شود. همچنین حلوای انگشت‌پیچ نیز وجود دارد که حلوایی است که از قند، زاج سفید، تخم‌مرغ، عرق بیدمشک، آبلیمو و هل تهیه می‌شود.
انگشت‌پیچ دارویی
در طب سنتی انواعی از انگشت‌پیچ وجود دارد که به منظور درمان بیماری و با خواص دارویی خاصی ترکیب شده‌اند. مثلاً انگشت‌پیچ مرّ مکّی که مخلوطی از مرّ و عسل است و برای درمان سرفه مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم:
شکر …………………………۱ کیلو
سفیده تخم مرغ ………………۳ عدد
جوهر لیمو………………………۱/۸ قاشق چایخوری
آب …………………………….به مقدار یک بند انگشت از شکر بالاتر
طرز تهیه:
شکر را در ظرف مورد نظر ریخته ، و آب رو که باید به مقدار یک بند انگشت بالاتر از شکر باشه اضافه می کنیم. و بر شعله گاز قرار می دیم.بعد از این که شربت قوام اومد ، جوهر لیمو رو داخل اون می ریزیم.بعد از کمی حرارت ، مقداری از شربت رو بین دو انگشت قرار می دیم، اگه بصورت کش دار شد ،حرارت رو خاموش و صبر می کنیم تا خنک شه در حدی که اگه سفیده رو به اون اضافه کنیم پخته نشه، در این زمان سفیده ها رو به میزانی که پف کنه هم می زنیم.و آن را به شربت اضافه و آنقدر هم می زنیم تا مواد کاملا سفید و یکدست و کش دار بشه.
حالا دیگه انگشت پیچ ما آمادست، ما می تونیم برای عطر و طعم اون به شربتمون گلاب هم اضافه کنیم و در موقع هم زدن مواد از مقداری دارچین.
و در آخر با دارچین و خلال پسته و بادام در صورت تمایل آن را تزئین کنیم.

انگشت پیچ همدان

انگشت پیچ همدان

حلوا زرده

حلوا زرده

منبع:

– ویکی پدیا

– تبیان

– باشگاه خبرنگاران جوان

– قنادی قائم

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انگشت پیچ همدان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *