غار بُگلیجه همدان

غار بُگليجه يکي از غارهاي طبيعي استان همدان است که در ۲۳ کيلومتري شرق شهر همدان و ۷ کيلومتري شمال روستاي دَنگِل کاريز در دامنه جنوبي کوه قزل قيه واقع شده است.

اين غار به شکل چاهي است که براي ورود به آن بايد از وسايل فني استفاده نمود. عمق غار در حدود ۳۵ متر و طول آن در حدود ۵۰ متر مي‌باشد. در انتهاي چاه شکافي وجود دارد که راه پيشروي در ادامه مسير است و مي‌توان با حدود ۱۰۰ متر پيشروي، به انتهاي غار رسيد. کف اين چاه به شکل دايره است و قطري برابر با ۷ متر دارد که با شکافي به عمق ۱۰ متر که بايد از طريق سنگ‌نوردي پيموده شود، به تالار گنبد مانندي مي‌رسد. تالار گنبد مانند ۱۰ متر قطر دارد و محل انشعاب دهليزهاي متصل به تالارهاي ديگر است. اين محوطه از يک گنبد مخروطي شکل به ارتفاع ۱۵ متر تشکيل شده که سراسر بدنه آن از آبشار سنگ و ستون و چکنده‌ (استالاگميت‌)هاي مختلف پوشيده است. ميله چاه از ابتدا تا انتها پوشيده از ستون‌‌هاي پيچيده به هم و آبشار سنگ و در بعضي بخش‌‌ها نيم‌مخروط‌هاي کوچک است که همگي بر اثر لغزش قطره‌هاي آب محتوي بيکربنات کلسيم روي بدنه چاه و فراهم شدن شرايط رسوب‌گذاري کربنات کلسيم پديد آمده‌اند.

در تمامي چاه‌ها و دهليزها هواي کافي موجود است و مشکل تنفسي براي بازديدکنندگان به وجود نخواهد آمد.

در گويش مردم منطقه «بگ» به معناي بزرگ و «ليج» به معناي پرتگاه و سرازيري مي‌باشد که به اين ترتيب بگليجه به معناي «سرازيري بزرگ» يا «پرتگاه بزرگ» است. اين غار از گذشته براي اهالي روستاي دنگل کاريز و سرخ‌آباد شناخته شده بوده و از آن به عنوان محلي براي دام‌گذاري و صيد کبوتران استفاده مي‌کردند.

غار-بگلیجه

غار-بگلیجه3

 

منبع: seeiran.ir

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غار بُگلیجه همدان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *