رشته ختایی تبریز(تل کادایف)

رشته ختایی یا تل کادایف از شیرینی‌های تبریز و مخصوص ماه رمضان است که از رشته، گردو، پسته، کره، پودر قند، دارچین، زنجبیل، پودر گل محمدی و گلاب تهیه میشود.

reshtekhatayi

مواد لازم:

  • خرده رشته ختایی خشک: نیم کیلو
  • کره: حدود ۲۰۰ گرم
  • گردوی به صورت دندان گیر خرد شده: بسته به علاقه نصف الی یک پیمانه (حدوداً ۶۰  الی ۱۳۰ گرم)
  • پودر گل سرخ محمدی (قیزل گول): حدود سه قاشق غذاخوری
  • هل: حدود یک قاشق غذاخوری سر خالی
  • زنجبیل: حدود یک چهارم الی نصف قاشق غذاخوری
  • دارچین: حدود نصف قاشق غذاخوری (در این دسر برخلاف تصور، میزان دارچین نباید زیاد باشد چون هم آن را تلخ و هم سیاه رنگ می کند)
  • مقداری آب: برای خیس کردن رشته ختایی
  • پودر گل سرخ محمدی (قیزل گول) برای ریختن بر روی رشته ختایی: نصف الی یک قاشق غذاخوری

مقدار شربت: 

  • شکر: سه لیوان 
  • آب: سه الی سه و نیم لیوان
  • گلاب (در صورت تمایل): چند قطره (میزان گلاب زیاد نباشد)

پیش از تهیه:

پودر گل محمدی، هل، دارچین و زنجبیل را با هم مخلوط می کنیم.

طرز تهیه:

شکر و آب را روی حرارت قرار می دهیم تا شکر آب شده و کمی بجوشد و مختصری غلیظ شود. در صورت تمایل گلاب را نیز می افزائیم. اگر غلظت شربت کم بوده و به عبارتی شل باشد، رشته ختایی نرم تر و اگر شربت غلیظ باشد، رشته ختایی خشک تر خواهد بود. لذا اگر خشک تر یا نرم تر می پسندید، میزان شربت را نسبت به آن تنظیم کنید. من کمی نرمش را می پسندم، لذا شربت را “کمی رقیق” گرفتیم.درون تابه، کره را ریخته و روی حرارت ملایم اجازه می دهیم آب شود. دقت کنیم که کره نجوشد و طعم تند نگیرد. فقط به آرامی آب شود.سپس کره آب شده را در ظرفی میریزیم. در ته تابه، مقداری کره باقی بماند، میزان آن خیلی کم نباشد، زیاد هم نباشد.سپس نصف رشته ختایی (۲۵۰ گرم) را کم کم در ته ظرف می چینیم، سعی می کنیم یکدست باشد و با دست کمی فشار می دهیم تا منسجم تر شده و صاف شود.سپس با مقداری آب آن را خیس می کنیم. نه زیاد خیس شود و نه خیلی خشک بماند. بعد از خیس شدن، رشته ختایی حالت چسبنده پیدا خواهد کرد. (دقت کنیم که لایه پائین را زیاد خیس نکنیم، چون لایه بالایی را نیز کمی خیس خواهیم کرد، این کار ممکن است سبب شود که لایه پائینی خیلی خیس شود). بعد نصف مقدار گردو را روی آن می پاشیم.  بعد ادویه جات را روی آن می پاشیم و سپس نصف دیگر گردو را می ریزیم.بعد نصف دیگر رشته ختایی (۲۵۰ گرم نهایی) را روی آن قرار می دهیم و با دست کمی فشار می دهیم تا صاف شود.سپس مجدداً کمی آب روی آن می پاشیم.بعد گل محمدی روی آن می پاشیم.سپس کره را با کمک کفگیر سوراخدار روی رشته ختایی می ریزیم.سپس با کناره های قاشق، رشته ختایی قرار گرفته در  کناره های تابه را کمی به پائین فشار می دهیم.سپس در فر قرار می دهیم تا بپزد و خوب داغ شود. من در فر (از قبل گرم شده)، با حرارت ۱۷۰ درجه حدود سی و پنج دقیقه قرار دادم. دمای فرها باهم فرق دارد بی زحمت دقت کنید.بعد از آن، رشته ختایی کمی برشته شده و ارتفاع آن کمتر شده و منسجم تر خواهد شد.بعد که رشته ختایی پخت و از فر بیرون آوردیم، در حالیکه “رشته ختایی داغ” است، “شربت ولرم” را رویش میریزیم و در تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم چند ساعت بماند، تا شهد را به خود جذب کند. بهتر است شب تا صبح باشد.سپس آن را در ظرفی برگردانده (چه قسمت روی تابه و چه ته تابه می تواند رو به بالا باشد، بسته به علاقه شما دارد) و برش می زنیم. برش زدن آن کمی سخت می باشد (چون رویه آن کمی حالت کریسپی دارد) و کمی حوصله می طلبد. سپس روی آن مقداری پودر گل محمدی و گردوی خرد شده می پاشیم و سرو می کنیم.

reshtehkhatayi

منبع :

– وب سایت آشپزی لیدی الهام

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رشته ختایی تبریز(تل کادایف)”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *